Top menu

Skip to main content
Menu

Stoppen met roken: de belangrijkste tips

Stoppen met roken: de belangrijkste tips

Rokers die hulp krijgen, stoppen gemakkelijker. Jouw begeleider helpt je overzicht te houden en bereidt moeilijke momenten samen met jou voor.

Hoe stop je met roken?

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Iedereen heeft een eigen aanpak, maar goede voorbereiding is altijd belangrijk. Ontdek hoe jij het beste stopt met roken. Een dokter kan je helpen om hierachter te komen. Er zijn namelijk meerdere manieren. Stop met begeleiding, medicijnen of op eigen kracht. Wij leggen je hieronder wat meer uit over deze manieren.

Stoppen met begeleiding

Je staat er niet alleen voor als je stopt met roken. Kies voor begeleiding als extra steuntje in de rug. Je krijgt dan een coach die jou helpt te stoppen met roken. Er zijn verschillende soorten begeleiding. Als je overdag werkt, kan telefonische hulp erg handig zijn. Wil je ervaringen delen met anderen? Kies dan voor groepsbegeleiding. Onderaan deze pagina vind je alle soorten hulp. Jouw dokter kan goed vertellen welke begeleiding bij jou past. Via jouw verzekeraar krijg je een keer per jaar gratis hulp. Bel de verzekering om te vragen welke begeleiding zij vergoeden.

Niet roken met medicatie

Stoppen met roken kan ook met medicijnen. Er zijn twee soorten. De ene soort vervangt nicotine, de ander zorgt dat je geen zin meer hebt in een sigaret. Nicotinevervangers heb je in verschillende vormen. Bekend zijn kauwgom en de pleisters. Je kunt deze middelen zelf in de winkel halen. Voor medicijnen moet je langs de dokter. Wij raden je sowieso aan om naar de huisarts te gaan als je wilt stoppen met roken. Hij kan jou uitstekend helpen om een keuze te maken. Het is slim om ook begeleiding te nemen bij het stoppen. De verzekering betaalt dan de begeleiding en de middelen. Als je geen begeleiding neemt, moet je alles zelf betalen. 

Nicotinekauwgom

Als je veel rookte, kun je last krijgen van afkickverschijnselen. Veelgehoorde klachten zijn klamme handen, hoofdpijn en onrust. Nicotinekauwgom kan helpen om deze problemen te verminderen. In plaats van een sigaret te roken, neem je nu een kauwgom. Je kunt ook een spray of zuigtabletten gebruiken.

Nicotinepleisters

 Gebruik nicotinepleisters om de trek in een sigaret weg te halen. Er zijn verschillende soorten pleisters. Het is belangrijk dat je de goede neemt. Een dokter kan jou nicotinepleisters voorschrijven. Hij weet precies welk type bij jou past. 

Stoppen met roken is net als leren fietsen. Veel mensen geven op als ze een keer een sigaret roken. Maar je stopt toch ook niet met fietsen als je een keertje valt?

Haal alles wat met roken te maken heeft uit huis. Doe asbakken de deur uit en gooi aanstekers in de vuilnisbak. De sigaretten mag je natuurlijk ook weggooien.

Op eigen kracht stoppen

Natuurlijk kun je ook in je eentje stoppen met roken. Bereid je voor om te zorgen dat alles goed gaat. Denk na over een slimme stopdag. Bedenk ook wat je gaat doen op moeilijke momenten, zoals op verjaardagen of in de koffiepauze. 

Stoppen met roken: 10 tips

 

  1. Zoek hulp bij het stoppen met roken. Het is gemakkelijker om te stoppen met begeleiding. Praat met een coach, doe een groepstraining of zoek hulp via de telefoon. Jouw huisarts kan je helpen met de juiste manier van steun. 
  2. Bereid je voor. Denk na over wat moeilijke momenten worden. Rook je altijd bij de bushalte? Bedenk dan iets anders om te doen. 
  3. Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je stopt. Je kunt hiervoor ook social media gebruiken.
  4. Kies een goede stopdatum tussen nu en 4 weken. Houd je aan deze dag. 
  5. Beloon jezelf. Koop bijvoorbeeld een cadeautje van het geld dat je overhoudt. Stoppen met roken is heel knap. Je mag trots op jezelf zijn dat je bent gestopt. 
  6. Stop met meerdere mensen. Het is makkelijker om samen te stoppen dan alleen. 
  7. Bedenk waarom je wilt stoppen. Denk aan deze reden als je het moeilijk hebt. Wat is jouw reden om te stoppen? Je gezond voelen, een goed voorbeeld zijn voor je kinderen, geld overhouden?
  8. Rook helemaal niet meer. Stoppen met roken is makkelijker dan minder roken. 
  9. Maak het niet moeilijker dan nodig. De eerste maand mag je best een keer thuis blijven bij een verjaardag of feestje.  
  10. Eet regelmatig iets gezonds. Zo voorkom je dat je slechte dingen gaat eten in plaats van roken. 
Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top