Ga naar de inhoud

Twijfel je over stoppen?

Twijfel je over stoppen?

Promotional

We zijn er voor jou

Voor vragen en motivatie. Of een luisterend oor. Je kunt gratis met onze Stoplijn bellen: 0800-1995 of chatten.
Neem contact op

Waarom stoppen met roken?

Voor je gezondheid, je kinderen of omdat je er helemaal klaar mee bent. Wat is jouw reden om te stoppen? Als jouw motivatie heel belangrijk voor je is, lukt het stoppen beter. Of je nou al gestopt bent, wil stoppen of het nog niet weet. Kijk hier het ervaringsverhaal van Marie-Jozé om te horen waarom zij gestopt is!
Wat is jouw motivatie?

Ik wil wel stoppen maar…

Sommige situaties kunnen stoppen moeilijker maken. Of je maakt je ergens zorgen om, zoals je gewicht of ontwenningsverschijnselen. Wat geldt voor jou?

Ik weet niet of het lukt want
Ik ben al vaker gestopt zonder succes
Mijn partner rookt
Ik heb veel stress
Lees meer situaties op deze pagina →
Ik maak me zorgen om
Zwaarder worden
Slecht slapen
Ontwenningsverschijnselen
Meer over klachten na stoppen →

De voordelen op een rijtje

Promotional
Meer geld
Betere conditie
Niet meer verslaafd
Mooier uiterlijk
Beter voor de mensen om je heen
Alle voordelen weten?
Promotional

Jouw sigaret: een vriend of vijand?

Kom erachter door te chatten met jou sigaret! Je kan de sigaret (anoniem) vragen stellen over roken en jouw rookgedrag. ‘Chat met je Sigaret’ is ontwikkeld door Pharos en Reframing Studio.
Ga naar Chat met je Sigaret

Stoppen met roken heeft altijd zin!

Ook als je lang en veel gerookt hebt. Of al wat ouder bent. Of ziek bent door het roken. Door te stoppen voel je je fitter en je bespaart geld. Daar heb je altijd voordeel van!

Wat weet jij al van stoppen?

Doe de test!

Veelgestelde vragen

Overweeg meer hulp. De beste manier om te stoppen met roken is met begeleiding. Van bijvoorbeeld een coach, je huisarts of de praktijkondersteuner (POH). Je kunt daar medicijnen bij krijgen. Onderzoek laat zien dat na begeleiding de meeste mensen gestopt blijven.

Als het stoppen vaker niet gelukt is, kun je daar moedeloos van worden. Roken is een hardnekkige verslaving. Veel mensen moeten een paar keer stoppen voordat het lukt. Gebruik het in je voordeel: je weet nu waardoor je terugvalt. Schrijf op wat werkte en wat niet. En geef het niet op!

Hier vind je meer informatie over begeleiding

Wil je partner ook stoppen? Dan kunnen jullie het samen doen en elkaar helpen. Bespreek samen wanneer jullie gaan stoppen. En wat jullie gaan doen als jullie zin krijgen om te roken

Hebben jullie een kinderwens, kinderen of zijn jullie zwanger? De coaches van Rookvrije Ouders helpen jullie gratis met stoppen.

Lees hier meer over Rookvrije Ouders

Wil je partner niet stoppen? Kies voor je eigen gezondheid en stop, ook als je partner niet meedoet. Maak afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld dat je partner niet rookt waar jij bij bent. Of op welke plekken jullie niet roken.

Het kan lastig zijn als je steeds met mensen bent die roken. Maak daarom je eigen plan en bereid je voor. Schrijf op wat jouw reden of motivatie is om te stoppen. Zorg dat je vaak aan die motivatie herinnerd wordt. Jij wil stoppen en dat is jouw keuze. Deze tips kunnen je helpen:

  • Zorg dat je vlak na het stoppen je vrienden even niet ziet
  • Vraag een goede vriend om je te steunen
  • Vraag of je vrienden niet willen roken waar je bij bent
  • Ga even iets anders doen als je vrienden gaan roken. Bijvoorbeeld een spelletje spelen op je telefoon

Veel mensen geven aan dat ze roken omdat het tegen stress zou helpen. Maar onderzoek laat zien dat roken eerder stress veroorzaakt, dan dat het ertegen helpt. Mensen die roken hebben ook vaker last van angst of depressieve gevoelens.

Bekijk hier de pagina over stress en psychische klachten.

Ben je bang dat je door stress weer gaat roken? Bedenk van tevoren wat je gaat doen als je je gestrest voelt. Er zijn veel dingen die wél helpen tegen stress, zoals sporten of even wandelen.

Onthoud dat roken in elk geval niet helpt tegen stress. Mensen die wat langer gestopt zijn zitten vaak juist beter in hun vel dan toen ze nog rookten. Soms al na 6 weken!

Overweeg professionele begeleiding bij het stoppen als je erg verslaafd bent aan roken. Van een huisarts, stopcoach of andere professional. Dat kan persoonlijk, telefonisch, online of met een groep.

Meestal maak je eerst samen een plan. Dan stop je met roken. De coaching gaat door tot een paar weken nadat je gestopt bent. Je kunt daar eventueel medicijnen bij gebruiken. Begeleiding én de medicijnen worden meestal vergoed vanuit de basisverzekering. Dan is het dus helemaal gratis!

Bekijk hier welke hulp er bij jou in de buurt is.

Je kunt beter in één keer helemaal stoppen met roken. Dat is vaak makkelijker dan minderen. En je lichaam went sneller aan de nieuwe situatie.

Mensen die minderen stellen het echte stoppen vaak uit. Vaak denken ze dat minderen al goed is voor de gezondheid. Maar dat is niet zo. Mensen die minder roken inhaleren vaak dieper. En ze nemen meer trekjes van hun sigaret. Op die manier krijgen ze evenveel schadelijke stoffen binnen als vóór het minderen.

Als je mindert, kom je niet van je nicotineverslaving af. Maar omdat je minder nicotine krijgt dan eerst, krijg je wel last van ontwenningsverschijnselen. Daarnaast kan je lichaam niet wennen aan een leven zonder nicotine.

Stoppen met roken heeft altijd zin! Als je stopt met roken verbetert je gezondheid snel. Je kunt beter ademen en je wordt fitter. Daar heb je op elke leeftijd voordeel van!

Ga naar de stoppen met roken pagina.

Klaar om te stoppen? Zet nu je eerste stap!

Ga naar ‘ik wil stoppen’

Wat hielp Marie-Jozé om te stoppen?

Het heeft altijd zin om te stoppen. Het maakt niet uit hou oud je bent!
Nadat ik gestopt ben met roken is mijn conditie enorm verbeterd. En het is ook nog een zeer gezonde situatie voor je portemonnee.
Het is belangrijk dat je heel erg gemotiveerd raakt. En echt zegt: “Ik wil niet meer!”

Stoplijn: 0800-1995