Top menu

Skip to main content
Menu

Wat kan je verwachten?

Wat kan je verwachten?

Wanneer je bent gestopt

Als je stopt met roken, kan je ontwenningsverschijnselen krijgen, zoals je onrustig of chagrijnig voelen. Het gaat vanzelf over. Niet iedereen krijgt last van ontwenningsverschijnselen. Sommige rokers kijken enorm op tegen stoppen, maar als ze het eenmaal proberen blijkt het heel erg mee te vallen (zie bijvoorbeeld de verhalen van Manuela en Suvada). 

Het kan gebeuren dat je toch weer een keer rookt terwijl je was gestopt. Niet handig, maar ook niet het einde van de wereld. Roken 'afleren' is een proces dat soms met vallen en opstaan gaat. 

Ontwenningsverschijnselen zijn tijdelijk. Het gaat bijvoorbeeld om:

  • Chagrijnig zijn
  • Somberheid
  • Gevoel van onrust of paniek
  • Slecht slapen
  • Meer eetlust
  • Concentratieproblemen

Waarom krijg je ontwenningsverschijnselen?

Nicotine is een erg verslavende stof. Het zorgt er tijdelijk voor dat je je lekker voelt: het kalmeert, verlicht pijn en angst en verbetert je concentratie. Maar als nicotine uitwerkt, voel je de tegenovergestelde effecten. Je raakt langzamerhand steeds onrustiger, chagrijniger en kan je steeds slechter concentreren. Dit vervelende gevoel verdwijnt weer als je opnieuw rookt. Roken (nicotine) zorgt op die manier voor schommelingen in hoe je je voelt. Als je regelmatig rookt, rook je dus in feite telkens de beginnende ontwenningsverschijnselen weg. Wanneer je helemaal stopt, worden die ontwenningsverschijnselen tijdelijk heel sterk. Daarna went je lichaam aan de nieuwe situatie.

De ontwenningsverschijnselen zijn de eerste dagen het sterkst. Na twee weken is het al veel minder. Daarna is het niet zozeer meer de nicotine die je in de verleiding brengt om weer te beginnen, maar wel nog de gewoonte. Je bent zó eraan gewend, dat je bijna automatisch sigaretten koopt of wil opsteken. Die neiging zal je nog af en toe moeten onderdrukken.

Moeilijke momenten duren kort

Als je bent gestopt met roken, komen er ongetwijfeld allerlei momenten dat je in de verleiding komt om weer te beginnen. Het kan op dat moment zelfs bijna ondraaglijk lijken. Weet dat deze momenten meestal maar kort duren. Als het je lukt een paar minuten te wachten, is de behoefte aan roken vaak alweer sterk gezakt. Het advies is dus: zoek even afleiding! Misschien bijvoorbeeld letterlijk even weglopen uit de situatie. Je weet zelf het best wat voor jou werkt om afleiding te zoeken.

Vlak nadat je bent gestopt kan het handig zijn om bepaalde situaties waarin je altijd veel rookte, tijdelijk even te vermijden. Bijvoorbeeld uitgaan, of langsgaan bij rokende vrienden of familieleden. Anders maak je het jezelf wel erg moeilijk. 

Eerder geprobeerd te stoppen? Dat is een mooie voorbereiding.

Laat je niet ontmoedigen doordat het eerder niet is gelukt. Gebruik het in je voordeel. Het geeft belangrijke informatie: wanneer ging het toen mis? Wat kan je doen om dat te voorkomen? Je weet nu al waar je valkuilen liggen en wat je juist makkelijk vond.

Als je medicijnen gebruikt

Als je dagelijks medicijnen slikt, bijvoorbeeld vanwege suikerziekte of een psychische aandoening, is het verstandig om langs je behandelend arts te gaan bij stoppen met roken. Nicotine heeft namelijk invloed op de afbraak van sommige medicijnen. Het kan dus zijn, dat je dosis moet worden aangepast zodra je bent gestopt.

 

Hoe ging het bij anderen?

Bekijk ook de ervaringen van anderen over hoe het stoppen met roken ging. Bedenk: het is voor iedereen anders. Bij Suvada en Manuela viel het erg mee, terwijl onder meer Michael erg veel last had van ontwenningsverschijnselen. Dat hangt onder andere samen met hoe veel je rookte. Als je al een keer eerder bent gestopt met roken, weet je al ongeveer wat je voor jezelf kan verwachten. Daar kan je je dan ook op voorbereiden.

Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top