HomeStoppen met rokenStopmethodenHoe kan ik anoniem stoppen met roken?

Op deze manier kun je anoniem stoppen met roken

Er zijn veel manieren om anoniem te stoppen met roken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van:

Let wel op dat je niet per ongeluk persoonsgegevens meestuurt als je een app installeert of nicotinevervangers koopt. Telefoonmakers zoals Google en Apple kunnen bijvoorbeeld zien welke apps jij hebt geïnstalleerd op je telefoon. Als je een boek of nicotinevervangers koopt dan kun je beter contant betalen.

  • Moet ik anoniem stoppen met roken?

    Sommige mensen zijn bang dat de verzekering of een werkgever ontdekt dat ze stoppen met roken. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die een levensverzekering hebben afgesloten. Vaak staat in de voorwaarden van zo’n verzekering dat je geen geld krijgt als je rookt of als je hebt gerookt.

    In de meeste gevallen is het juist goed nieuws dat je gaat stoppen met roken. Zorgverzekeraars vergoeden meestal een behandeling voor stoppen met roken. Het is dus niet altijd terecht om bang te zijn dat mensen erachter komen dat je bent gestopt met roken. Toch willen we je graag helpen anoniem te blijven. Je hebt namelijk recht op privacy.

    Lees meer over de vergoeding die verzekeraars betalen voor mensen die willen stoppen met roken.

  • Werkt anoniem stoppen met roken goed?

    Je hebt de meeste kans om succesvol te stoppen met roken als je persoonlijke begeleiding combineert met een nicotinevervanger. Het probleem van anoniem stoppen met roken is dat je geen langdurige persoonlijke begeleiding kunt krijgen. Andere manieren om te stoppen met roken kunnen ook werken, maar die zijn meestal minder succesvol. Wat je ook doet, het belangrijkste is dat je een stopmethode kiest die jij prettig vindt.

    Lees meer over hoe jij kunt stoppen met roken.

Wij geven je gratis anonieme hulp bij het stoppen met roken

Bel de gratis Stoplijn

Ervaringen van anderen

Willemijn (29 jaar)

“Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Willemijn, 29 jaar en ik ben nu zo’n drie maanden gestopt met roken. De eerste maand heb ik dat met behulp van pleisters en kauwgom gedaan. Voor m’n zelfvertrouwen en ook het toch nog binnenkrijgen van nicotine en het op die manier af te kunnen bouwen. Dat heeft voor mij heel goed gewerkt.

Afleiding is denk ik écht wel heel belangrijk. Mede ook met de kinderwens, op zoek naar een huis, een nieuwe baan. Je zou denken dat het meer stress zou geven. Maar het was eigenlijk meer afleiding dan stress.

Ik rookte zo’n 22 sigaretten per dag. Dat is een ‘large’ pakje. Dat scheelt ook een hoop geld. Nu houd ik in de maand flink wat geld over. Alles ruikt ook lekkerder, ik bedoel, m’n haar, m’n auto stinkt niet meer zo. Dat is toch wel heel fijn.

Als tip kan ik je vertellen, wat hielp bij mij: afleiding is gewoon heel belangrijk. Wees niet bang om advies in te winnen van anderen. Daardoor ben ik ook gestopt met met pleisters en kauwgom. Dankzij het advies en het heeft bij mij heel goed geholpen. En het vooruitzicht dat je meer geld overhoudt is natuurlijk ook wel echt heel fijn. Zie dat als een motivatie.

Uiteindelijk… ik mis het nu niet meer, na drie maanden al niet meer. Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt. Dan is het na een minuut, vijf minuten, ben je het alweer vergeten. En bij het volgende momentje gewoon weer precies hetzelfde doen en blijf er voor gaan. En dan moet het lukken. Hoop ik… voor mij ook.”

Samia (29 jaar)

“Ik ben gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Samia en ik ben 29 jaar oud. En ik ben nu anderhalf jaar gestopt met roken. Ik rookte anderhalf pakje sigaretten per dag. Ik ben wel vaker gestopt geweest met roken, tijdens m’n zwangerschap. Maar de echte aanleiding, dat ik het wilde stoppen met roken, is dat mijn vader is overleden aan longkanker.

Toen ben ik gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed en daar heb ik m’n tijd wel voor genomen. Ik denk dat ik daar in totaal drie maanden over heb gedaan. De eerste maand heb ik de sigaretten afgebouwd, dus ik rookte toen ook nog wel twee à drie sigaretten per dag. De truc is er echt niet aan denken, ook niet aan het stoppen denken. Gewoon helemaal niet aan sigaretten denken.

M’n handen trillen niet meer en als ik heb ergens lang zit, heb ik niet zo’n knellend gevoel in mijn buik. Wat mij dus rustiger houdt, maar dus ook geconcentreerder. Dat knellende gevoel was dus ‘rookdrang’,  maar dat weet je echt pas achteraf. Ik heb echt gedacht dat ik een angststoornis had. Nu ik ben gestopt met roken, denk ik: het was echt roken, het was echt de nicotine.”

Deel deze pagina met jezelf of iemand anders

Browser:

Compass:

Search:

Marker:

Stoplijn