Hoe stoppen met roken? Alle goede stopmethoden op een rij

Alle stopmethoden

Hoeveel hulp wil je bij stoppen met roken?

  • Ik wil veel hulp

    Kies dan voor begeleiding in combinatie met medicijnen.

    Hoogste kans op succes

    De combinatie van begeleiding en medicijnen is de meest succesvolle methode. Je hebt met deze methode namelijk 4x meer kans dat het je lukt.

    Vergoeding

    Handig om te weten: je zorgverzekeraar vergoedt de kosten voor begeleiding en medicijnen.

    Rookstoppoli

    Ook kun je terecht bij de Rookstoppoli. Je huisarts of specialist moet hiervoor een verwijzing geven. In een periode van ongeveer 1 jaar krijg je zeer uitgebreide begeleiding in het ziekenhuis.

  • Ik wil een beetje hulp

    Er zijn verschillende mogelijkheden voor jou. Verdiep je eens in de volgende methoden. Zo kun je daarna beslissen welke manier het beste bij jou past.

    Begeleiding

    Je kunt voor één of meerdere gesprekken naar je huisarts gaan of naar de praktijkondersteuner (POH) van je huisarts. Zij kunnen je op weg helpen en je adviseren.

    Nicotinevervangers

    Overweeg nicotinevervangers zoals pleisters en kauwgom te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je minder last krijgt van ontwenningsverschijnselen zoals een onrustig gevoel.

    App

    Er zijn verschillende effectieve apps die je kunnen ondersteunen bij het stoppen met roken.

  • Ik wil geen hulp

    Als je zonder begeleiding en hulpmiddelen wilt stoppen, dan is een goede voorbereiding extra belangrijk.

    Voorbereiding

    Bereid je voor op stoppen met roken door je stopdatum te kiezen. Doe ook een aantal oefeningen zodat je nog beter voorbereid start.

    Heb je een moeilijk moment?

    Bel de gratis Stoplijn. Het Ikstopnu-team helpt je er doorheen.

    Heb je last van ontwenningsverschijnselen?

    Je kunt last hebben van een onrustig gevoel of andere ontwenningsverschijnselen. Bekijk de tips zodat je er beter mee kunt omgaan. Blijft het lastig? Overweeg dan toch hulp in te schakelen zoals begeleiding of nicotinevervangers.

Bekijk welke stopmethoden zij gebruikten

Ervaring van Willemijn

“De eerste maand heb ik met behulp van pleisters en kauwgom gedaan.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Willemijn, 29 jaar en ik ben nu zo’n drie maanden gestopt met roken. De eerste maand heb ik dat met behulp van pleisters en kauwgom gedaan. Voor m’n zelfvertrouwen en ook het toch nog binnenkrijgen van nicotine en het op die manier af te kunnen bouwen. Dat heeft voor mij heel goed gewerkt.

Afleiding is denk ik écht wel heel belangrijk. Mede ook met de kinderwens, op zoek naar een huis, een nieuwe baan. Je zou denken dat het meer stress zou geven. Maar het was eigenlijk meer afleiding dan stress.

Ik rookte zo’n 22 sigaretten per dag. Dat is een ‘large’ pakje. Dat scheelt ook een hoop geld. Nu houd ik in de maand flink wat geld over. Alles ruikt ook lekkerder, ik bedoel, m’n haar, m’n auto stinkt niet meer zo. Dat is toch wel heel fijn.

Als tip kan ik je vertellen, wat hielp bij mij: afleiding is gewoon heel belangrijk. Wees niet bang om advies in te winnen van anderen. Daardoor ben ik ook gestopt met met pleisters en kauwgom. Dankzij het advies en het heeft bij mij heel goed geholpen. En het vooruitzicht dat je meer geld overhoudt is natuurlijk ook wel echt heel fijn. Zie dat als een motivatie.

Uiteindelijk… ik mis het nu niet meer, na drie maanden al niet meer. Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt. Dan is het na een minuut, vijf minuten, ben je het alweer vergeten. En bij het volgende momentje gewoon weer precies hetzelfde doen en blijf er voor gaan. En dan moet het lukken. Hoop ik… voor mij ook.”

Ervaring van Romeo

“Na mijn hartinfarct ben ik geadviseerd door de cardioloog om naar een rookstop-poli te gaan.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Romeo en ik ben 55 jaar oud. Ik ben gestopt vanwege een hartinfarct. Het is mij geadviseerd om daarmee te stoppen, met dat roken, wilde ik langer leven. Ik rookte ongeveer 10 shagjes per dag.

Maar ik ben namelijk zo geschrokken daarvan, dat het mij overkomen is, dat hartinfarct. Het besef van: nou dat kan niet zo langer. Na mijn hartinfarct ben ik geadviseerd, via de cardioloog, dat ik naar een rookstop-poli ben toegestuurd. Toen ben ik gecoacht door mijn coach daar. En het is het mij heel goed bevallen. Waarin je heel veel sessies krijgt, delen van ervaringen met elkaar. Dat heeft mij ontzettend geholpen.

Om mezelf te belonen, ging ik vrijdags naar de markt. Ging ik een lekker ‘vissie’ halen voor mezelf. En mijn gezin zei al: “Pap, wanneer ga je stoppen?” Iedere keer van: nou, dat komt nog wel. Dat zet je ook aan denken natuurlijk en dat is nou heel mooi. Het komt nu heel mooi tot z’n beloop nu.

M’n gezin vindt het prachtig. Nadat ik gestopt ben, sport ik drie keer per week. Qua beweging gaat het me veel beter af. Ik heb een betere conditie, ik fiets veel. Dat merk ik dan bijvoorbeeld aan traplopen. Voorheen was traplopen een ‘crime’ voor mij. En nu vlieg ik zo naar boven.  Dat doet me heel goed.

Wie niet met roken roken wilt stoppen, is de sigaar.”

Welke stopmethode past het best bij jou? Doe de test!

Kom in minder dan 3 minuten te weten welke stopmethode het beste bij jou past.

Ga naar Welke stopmethode past het best bij jou? Doe de test!

Wat weet jij over stoppen met roken? Doe de quiz!

Ben jij helemaal op de hoogte of valt er nog wel wat te leren? Ontdek het met deze quiz.

Ga naar Wat weet jij over stoppen met roken? Doe de quiz!

Hulp nodig bij kiezen?

Weet je niet goed welke stopmethode het beste bij jou past?

Doe de test

Deel deze pagina met jezelf of iemand anders