Welke nicotinevervangers bestaan er?

Als je stopt met roken kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek. Dat komt doordat je lichaam de stof nicotine mist.

Nicotinevervangers geven je lichaam nog steeds nicotine. Je kunt op die manier je verslaving in stapjes afbouwen. Nicotinevervangers vergroten de kans dat een poging tot stoppen met roken slaagt met 50 tot 70 procent.

Er zijn 5 soorten nicotinevervangers

  • Pleisters

    Met een nicotinepleister krijgt je lichaam de hele dag nicotine. De pleister geeft 24 uur lang nicotine af. Dat zorgt ervoor dat je geen last hebt van lichamelijke ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek.

    Lees meer over nicotinepleisters

  • Kauwgom

    Met nicotinekauwgom krijg je nicotine binnen via je mond door op de kauwgom te kauwen. Je neemt kauwgom op het moment dat je behoefte hebt aan roken. De kauwgom geeft direct nicotine af waardoor de trek verdwijnt.

    Je kunt het gebruik van nicotinekauwgom in stapjes afbouwen. Op die manier heb je minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek. Je krijgt dan steeds minder nicotine binnen en uiteindelijk ben je helemaal nicotinevrij.

  • Tabletten

    Met zuigtabletten die nicotine bevatten krijg je nicotine binnen via je mond. Je neemt een zuigtablet op het moment dat je behoefte hebt aan roken. De zuigtabletten geven direct nicotine af waardoor de trek verdwijnt.

    Je kunt de dosering stapsgewijs afbouwen. Op die manier heb je minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek. Je krijgt dan steeds minder nicotine binnen.

  • Mondspray

    Met mondspray waar nicotine in zit, krijg je nicotine binnen via je mondslijmvlies. Je gebruikt de mondspray op het moment dat je ineens erg veel trek hebt. De trek verdwijnt dan binnen 30 á 60 seconden.

    Op die manier heb je minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek. Je krijgt namelijk nog steeds nicotine binnen. Je bouwt het gebruik langzaam af zodat je na een tijdje nicotinevrij bent.

  • Inhalator

    In een inhalator zit een inhalatievloeistof met nicotine. Op het moment dat je trek hebt, gebruik je de inhalator.

    Je hebt op die manier minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust en trek. Je bouwt de nicotineverslaving in stapjes af, door de inhalator steeds minder te gebruiken.

Tip: combinatietherapie

De combinatie van verschillende soorten nicotinevervangers werkt beter dan het gebruik van één enkel type.

Pleisters geven langzaam nicotine af, terwijl de nicotine uit kauwgom, spray, tabletten of de inhalator heel snel wordt opgenomen. Een handige combinatie is dat je nicotinepleisters gebruikt voor een basisniveau nicotine in je bloed. Daarnaast gebruik je bijvoorbeeld kauwgom, zuigtabletten, spray of de inhalator voor de moeilijke momenten.

Ervaringen van anderen

Samia stopte omdat haar vader overleed aan longkanker

In het verleden stopte Samia al vaker met roken, maar dit lukte nooit. Zuigtabletten hielpen Samia om helemaal te stoppen. Binnen een maand bouwde ze haar rookgewoonten af. Nu voelt ze zich veel gezonder. Haar handen trillen niet meer en ze is veel rustiger.

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Samia en ik ben 29 jaar oud. En ik ben nu anderhalf jaar gestopt met roken. Ik rookte anderhalf pakje sigaretten per dag. Ik ben wel vaker gestopt geweest met roken, tijdens m’n zwangerschap. Maar de echte aanleiding, dat ik het wilde stoppen met roken, is dat mijn vader is overleden aan longkanker.

Toen ben ik gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed en daar heb ik m’n tijd wel voor genomen. Ik denk dat ik daar in totaal drie maanden over heb gedaan. De eerste maand heb ik de sigaretten afgebouwd, dus ik rookte toen ook nog wel twee à drie sigaretten per dag. De truc is er echt niet aan denken, ook niet aan het stoppen denken. Gewoon helemaal niet aan sigaretten denken.

M’n handen trillen niet meer en als ik heb ergens lang zit, heb ik niet zo’n knellend gevoel in mijn buik. Wat mij dus rustiger houdt, maar dus ook geconcentreerder. Dat knellende gevoel was dus ‘rookdrang’,  maar dat weet je echt pas achteraf. Ik heb echt gedacht dat ik een angststoornis had. Nu ik ben gestopt met roken, denk ik: het was echt roken, het was echt de nicotine.”

Melissa vond roken te duur worden

Bij de dokter zag Melissa dat er een groepsles bestond om te stoppen met roken. De ervaringen van anderen hielp haar om door te zetten. Medicijnen op recept waren een extra steun. Nu kan ze veel meer leuke spulletjes kopen voor in haar huis.

Lees uitgeschreven tekst

“Hi, ik ben Melissa, ben 21 jaar oud.  Ik heb een pakje per dag gerookt. Misschien iets meer zelfs en met op stap gaan nog veel meer. Ik woon sinds een paar maanden op m’n eigen. Ik kom erachter dat het heel veel geld kost. En dat vind ik echt zonde. Dat is mijn reden dus waarom ik stop.

Op een dag ging ik naar de dokter toe, voor een andere reden. Toen zag ik op een beeldscherm staan over stoppen met roken. Dat je een cursus kan volgen met een groep. Ik ben toen thuis gaan nadenken. Ik dacht; ik wil wel meer informatie. Daarna ben ik de dokter gaan bellen. Heb toen een afspraak gemaakt voor meer informatie. Ik een folder gekregen van hun en heb gebeld voor een afspraak. Toen ben ik die cursus gaan volgen. Dat is gewoon een groep, met groepslessen.

In het begin moest ik wel lachen. Zag een heleboel oudere mensen en ik dacht: oh jee. Maar het was echt supergezellig. Ze vonden het ook heel goed, dat ik, iemand van eenentwintig daar kwam. Veel mensen willen misschien nog niet stoppen. Maar ik was er echt klaar voor. Het was ook echt heel leuk,  want je motiveerde elkaar ook. Sommige mensen hadden hele emotionele verhalen. Waarvan ik dacht: wow, das wel echt een goeie reden om te stoppen. Het was dus ook echt heel gezellig. En je had ook een maatje waar je elke dag mee belde. Als het dan even niet goed ging, of tips en elkaar motiveren. Zo kwam je er echt wel doorheen.

Ik slikte ook medicijnen, pilletjes. Dat heeft me ook nog goed geholpen. Na twee weken was ik gestopt. Iedere week die ik gestopt was hield ik ook echt bij. Omdat ik zo trots op mezelf was. Ik ging dingen kopen voor in m’n huisje. Dat liet ik dan ook aan mensen zien van: kijk dit heb ik gekocht, omdat ik nu gestopt ben met roken en zoveel geld overhoud. Zo ging ik om de zoveel tijd me eigen belonen. En zo hield ik het ook wel echt vol.”