Top menu

Skip to main content
Menu

Op gewicht blijven

Op gewicht blijven

Effect op je gewicht

Rokers die stoppen worden soms enkele kilo’s zwaarder. Nicotine stimuleert de stofwisseling. Als je stopt, krijgt je stofwisseling weer zijn natuurlijke tempo: meestal wat langzamer. Je moet er dan aan wennen dat je iets minder eten nodig hebt. Ook proef en ruik je beter, waardoor je meer zin kunt hebben in eten. Het smaakt allemaal lekkerder, dus is het makkelijk om wat teveel te eten.

Tips

Je kan voorkomen dat je zwaarder wordt, als je de gewoonte van het roken vervangt door iets waarbij je fysiek actief bent. Bijvoorbeeld een rondje lopen. Ook helpt het natuurlijk als je gezond eet. Blijf wel regelmatig iets eten, want een hongergevoel kun je makkelijk verwarren met de behoefte aan roken. Vooral in de eerste twee weken na het stoppen met roken kun je beter zorgen dat je voldoende eet (maar weinig suikers, want daar raak je juist niet verzadigd van).

Volgens onderzoek is het gezonder om enkele kilo’s aan te komen, dan om te blijven roken. Zie de website van het Voedingscentrum voor onder meer betrouwbare informatie over voeding, je BMI meten en tips bij over- en ondergewicht.

Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top