Nicotinevervangers

Kenmerken van nicotinevervangers

  • Nicotinevervangers zijn de eerste keus als je medicijnen wilt gebruiken;
  • Ze werken goed en ze geven weinig bijwerkingen;
  • Je hebt minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust;
  • In combinatie met begeleiding heb je meer kans dat stoppen met roken lukt;
  • Je hebt minder rookbehoefte.
  • In het kort

    Nicotinevervangers geven net zoals sigaretten en shag nicotine af, maar dan langzamer. Daarom heb je minder last hebt van ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken. Ze zijn er bijvoorbeeld als pleister, zuigtabletten en kauwgom.

    Nicotinevervangers werken vooral in combinatie met begeleiding. Je bouwt in stapjes je rookverslaving af. Dat maakt het gemakkelijker om te stoppen. Je hebt minder last van ontwenningsverschijnselen en je kunt ze gebruiken om door moeilijke momenten heen te komen.

  • Is deze methode geschikt voor mij?

    Deze methode is geschikt voor jou als:
    • je 12 jaar of ouder bent;
    • je wel wat ondersteuning wilt gebruiken om door moeilijke momenten heen te komen;
    • je opkijkt tegen de ontwenningsverschijnselen.

  • Hoe werkt deze methode?

    Nicotinevervangers zijn middelen waarin de stof nicotine zit. Bijvoorbeeld pleisters of kauwgom. Met deze middelen bouw je je rookverslaving in 2 stappen af waardoor het makkelijker is.

    Stap 1. Je stopt met roken en gebruikt de nicotinevervangers volgens de bijsluiter. Je hebt geen last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen zoals onrust. Dit zorgt ervoor dat je de gewoonte van het roken afleert.. Dat komt doordat je nog wel nicotine binnen krijgt via de nicotinevervangers.

    Stap 2. Je bouwt het gebruik van nicotinevervangers steeds verder af. Omdat je dit in stapjes doet, heb je minder last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken.

  • Soorten nicotinevervangers

    Er zijn 5 soorten nicotinevervangers:

    • pleisters;
    • kauwgom;
    • tabletten;
    • spray;
    • inhalator.

    De combinatie van verschillende soorten werkt beter dan het gebruik van één enkel type.

    Klik hier voor meer informatie over het combineren van verschillende nicotinevervangers.

  • Bijwerkingen

    Er zijn milde bijwerkingen mogelijk:

    • huidirritatie bij nicotinepleisters;
    • keelirritatie bij spray.
  • Zwangerschap/borstvoeding

    Het is belangrijk dat je niet meer rookt als je nicotinevervangers gebruikt. Anders krijgt je kindje nog meer nicotine binnen. Als je nicotinepleisters gebruikt, bespreek dan met de coach om deze in de nacht af te doen.

    Als je rookt en zwanger wilt worden, kun je het beste eerst stoppen met roken voordat je zwanger wordt. Een rookvrije start en zwangerschap zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje.

    Hulp vragen is normaal

    Het is heel normaal om hulp te vragen bij stoppen met roken. Je kunt begeleiding krijgen van de huisarts of praktijkondersteuner. Ook als je al zwanger bent. Je kunt ook terecht bij coaches die expert zijn in het begeleiden van zwangere vrouwen die willen stoppen met roken.

    Vraag je huisarts om medicatie op recept

    Stoppen zonder nicotinevervangende middelen of medicijnen op recept is het beste. Lukt dat niet, dan kan de huisarts of specialist je nicotinevervangers of een ander medicijn voorschrijven. Dit mag alleen als je ook begeleiding krijgt.

    Bel voor meer informatie naar de gratis Stoplijn: 0800-1995.

  • Vergoeding

    Nicotinevervangers worden alleen vergoed door je zorgverzekering als je kiest voor de combinatie erkende begeleiding en nicotinevervangers.

  • Hoe weten we dat deze methode werkt?

    Dit is uitgebreid onderzocht. Er is gekeken naar hoe goed verschillende manieren werken om te stoppen met roken. Al die onderzoeken zijn met elkaar vergeleken. Dat heeft geleid tot een advies voor de beste manier om te stoppen met roken. Dat advies staat in de Richtlijn Behandeling van Tabaksverslaving.

Ervaringen van anderen met deze stopmethode

Willemijn (29 jaar)

“Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Willemijn, 29 jaar en ik ben nu zo’n drie maanden gestopt met roken. De eerste maand heb ik dat met behulp van pleisters en kauwgom gedaan. Voor m’n zelfvertrouwen en ook het toch nog binnenkrijgen van nicotine en het op die manier af te kunnen bouwen. Dat heeft voor mij heel goed gewerkt.

Afleiding is denk ik écht wel heel belangrijk. Mede ook met de kinderwens, op zoek naar een huis, een nieuwe baan. Je zou denken dat het meer stress zou geven. Maar het was eigenlijk meer afleiding dan stress.

Ik rookte zo’n 22 sigaretten per dag. Dat is een ‘large’ pakje. Dat scheelt ook een hoop geld. Nu houd ik in de maand flink wat geld over. Alles ruikt ook lekkerder, ik bedoel, m’n haar, m’n auto stinkt niet meer zo. Dat is toch wel heel fijn.

Als tip kan ik je vertellen, wat hielp bij mij: afleiding is gewoon heel belangrijk. Wees niet bang om advies in te winnen van anderen. Daardoor ben ik ook gestopt met met pleisters en kauwgom. Dankzij het advies en het heeft bij mij heel goed geholpen. En het vooruitzicht dat je meer geld overhoudt is natuurlijk ook wel echt heel fijn. Zie dat als een motivatie.

Uiteindelijk… ik mis het nu niet meer, na drie maanden al niet meer. Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt. Dan is het na een minuut, vijf minuten, ben je het alweer vergeten. En bij het volgende momentje gewoon weer precies hetzelfde doen en blijf er voor gaan. En dan moet het lukken. Hoop ik… voor mij ook.”

Samia (29 jaar)

“Ik ben gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Samia en ik ben 29 jaar oud. En ik ben nu anderhalf jaar gestopt met roken. Ik rookte anderhalf pakje sigaretten per dag. Ik ben wel vaker gestopt geweest met roken, tijdens m’n zwangerschap. Maar de echte aanleiding, dat ik het wilde stoppen met roken, is dat mijn vader is overleden aan longkanker.

Toen ben ik gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed en daar heb ik m’n tijd wel voor genomen. Ik denk dat ik daar in totaal drie maanden over heb gedaan. De eerste maand heb ik de sigaretten afgebouwd, dus ik rookte toen ook nog wel twee à drie sigaretten per dag. De truc is er echt niet aan denken, ook niet aan het stoppen denken. Gewoon helemaal niet aan sigaretten denken.

M’n handen trillen niet meer en als ik heb ergens lang zit, heb ik niet zo’n knellend gevoel in mijn buik. Wat mij dus rustiger houdt, maar dus ook geconcentreerder. Dat knellende gevoel was dus ‘rookdrang’,  maar dat weet je echt pas achteraf. Ik heb echt gedacht dat ik een angststoornis had. Nu ik ben gestopt met roken, denk ik: het was echt roken, het was echt de nicotine.”

Stuur deze stopmethode naar jezelf of iemand anders