HomeAlle onderwerpenStoppen met roken en angst, depressie en stressMeer over de relatie tussen roken, angst, depressie en stress

Meer over de relatie tussen roken, angst, depressie en stress

Ben je gestopt met roken? Dan kun je emoties tijdelijk sterker zijn. Angst- en depressieklachten komen vaak voor als je even niet rookt, en ook na het stoppen met roken. Dat komt niet alleen door ontwenningsverschijnselen, maar ook omdat je afscheid neemt van het roken. Ook kan roken een manier zijn om met negatieve emoties om te gaan. Als je stopt, valt dat weg. Het kost tijd om andere manieren te vinden.

  • Ontwenningsverschijnselen

    Nicotine is een verslavende stof. Als je lichaam geen nicotine meer binnen krijgt, geeft dat een onrustig gevoel. Ook kun je andere ontwenningsverschijnselen krijgen. Daarbij kunnen lichamelijke en mentale klachten horen. Denk bijvoorbeeld aan:

    – Prikkelbaarheid
    – Angst en paniek
    – Somberheid

    De ontwenningsverschijnselen zijn het sterkst 24 tot 48 uur na het stoppen. Ze nemen in de weken daarop meestal langzaam af.

    Stress, onrust en angst kunnen lichamelijke klachten veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een snellere hartslag, een snelle ademhaling of duizeligheid. Die lichamelijke klachten gaan meestal vanzelf weer over. Maar door de verhoogde hartslag kun je je vervolgens extra angstig gaan voelen en zorgen maken. Het kan dan helpen om afleiding te zoeken, zodat je minder let op je hartslag en ademhaling. Ook kan lichte lichaamsbeweging helpen, zoals een rondje buiten lopen.

  • Afscheid nemen van het roken

    Stoppen met roken is een proces van loslaten. Je kiest ervoor dat het niet meer in je leven past, of je realiseert je dat blijven roken op de lange termijn schadelijk voor je is. Roken heeft voor de meeste mensen bepaalde voordelen, zoals:

    • even pauze, een rustmoment
    • beloning na hard werken
    • jezelf een houding geven
    • omgaan met emoties

    Na het stoppen met roken valt dit weg. Je neemt afscheid van het roken. Dat kan onrust of andere emotionele klachten geven. Het kost tijd om andere manieren te vinden om een rustmoment te creëren, jezelf te belonen, en om te gaan met emoties.

  • Tijdelijk negatieve emoties dempen

    Mensen gaan op verschillende manieren met emoties en problemen om. Je kunt bijvoorbeeld troost zoeken en met anderen praten. Je kunt ook proberen afleiding te zoeken. Roken kan op de korte termijn een manier zijn om met negatieve emoties om te gaan.

    Het komt vaak voor dat mensen weer beginnen met roken of extra veel gaan roken, als ze in een stressvolle situatie zitten of als ze iets vervelends hebben meegemaakt. Op het moment zelf ervaart de roker dat het angst, stress en onrust dempt. Maar dat is tijdelijk.

    Na 20 minuten begint de hoeveelheid nicotine in je bloed af te nemen. Daarna voel je je juist onrustig en komen de negatieve gevoelens terug. Dan heb je weer een nieuwe sigaret ‘nodig’. Het kan dan moeilijk zijn te stoppen met roken. Ook werkt het niet op de lange termijn: de emoties worden niet verwerkt en kunnen misschien weer naar boven komen als je even niet rookt.

    Probeer deze oefening eens om met negatieve gevoelens en gedachten om te gaan. Ook kan het helpen om te praten met een psycholoog.

  • Stoppen met roken en depressieklachten

    Je emoties kunnen tijdelijk sterker zijn als je stopt met roken. Je neemt namelijk afscheid van het roken. Bedenk dat je sombere gevoelens door het stoppen met roken tijdelijk zijn. Uiteindelijk krijg je als je gestopt bent met roken meestal een beter humeur, en minder angst- en depressieklachten.

    Maak je je erg zorgen of heb je het gevoel dat je depressieklachten niet verdwijnen? Dan kan het soms nodig zijn om extra ondersteuning te krijgen. Op de website van Mentaal Vitaal zijn tips en oefeningen te vinden die kunnen helpen en vind je meer informatie over depressie en hulp. Mentaal Vitaal biedt ook een online zelftest aan om te kijken of je misschien een depressie hebt.

    Ook is het aan te raden contact op te nemen met de huisarts. Gesprekken met een coach of psycholoog kunnen helpen om met somberheid en angst- of paniekklachten om te gaan.

    Ook mensen die een depressie of angststoornis hebben, hebben baat bij het stoppen met roken. Het mogelijk verergeren van klachten is tijdelijk. Het is namelijk aangetoond dat mensen met een depressie of angststoornis, zich beter voelen wanneer ze enkele weken zijn gestopt met roken.

Wil je meer tips om je mentale gezondheid te verbeteren of problemen op te lossen? Ga dan naar de website van MentaalVitaal.

Zit je er even doorheen of heb je een vraag? Het team van de gratis Stoplijn staat graag voor jou klaar. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9 uur en 17 uur op 0800-1995 en van 13.00 tot 17.00 via de chat op ikstopnu.nl.

Tips om stoppen met roken vol te houden

Minderen of stoppen?

Lees uitgeschreven tekst

“Als je gaat minderen zit je eigenlijk jezelf een beetje te pesten, voor de gek te houden. Ik wil je dat uitleggen aan de hand van deze grafiek. Dit is de nicotinespiegel in het bloed bij iemand die rookt. Wat je ziet is als je een sigaret opsteekt gaat de nicotine direct naar de hersenen. Op het moment dat het in de hersenen komt, komt er een stofje vrij waardoor je denkt: ha lekker. Maar op het moment dat je het uitdoet zakt direct de spiegel weg. Uiteindelijk doe je niks aan je verslaving, de nicotine blijft hetzelfde. Wat je zelf doet is het in standhouden, maar je maakt het jezelf heel moeilijk door die sigaretten heel belangrijk te maken. Je lichaam went heel snel dat het geen nicotine meer krijgt. Dus na de eerste drie dagen wordt het al rustiger en dan ga je vooruit in plaats van dat je op hetzelfde blijft.”

Maak stoppen met roken leuk

Lees uitgeschreven tekst

“Dat is een belangrijk punt hè, hoe maak je het stoppen met roken leuk voor jezelf. De reden om te roken ligt in het hier en nu, maar de redenen om te stoppen liggen veel meer in de toekomst, maar belangrijk is dat je het ook nu leuk maakt. Nu beloont. Dat kan je doen bijvoorbeeld door het geld wat je uitspaart van het stoppen met roken. Doe dat lekker in een potje elke dag en kijk af en toe in het potje hoeveel erin zit en bedenk wat je ervoor gaat doen. Het kan ook zijn dat je gewoon trots bent op jezelf. Dat je in de spiegel jezelf aankijkt en denkt: ik ben deze dag weer doorgekomen of een vriendin die tegen je zegt: jeetje wat ben jij toch goed bezig. Je kan het heel groots aanpakken. Facebook waardoor je heel veel mensen krijgt die jou complimenten gaan geven. Of je doet het lekker stilletjes voor jezelf. Bedenk goed wat bij je past en maak het een beetje leuk voor jezelf.”

Deel deze pagina met jezelf of iemand anders

Browser:

Compass:

Search:

Marker:

Stoplijn