Nicotinevervangers

Dit zijn de voordelen van nicotinevervangers

  • Minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust.
  • Meer kans dat stoppen met roken lukt.
  • Minder rookbehoefte.
  • In het kort

    Met nicotinevervangers zoals pleisters, bouw je in stapjes je rookverslaving af. Dat maakt het gemakkelijker om te stoppen.

    Je hebt minder last van ontwenningsverschijnselen en je kunt ze gebruiken om door moeilijke momenten heen te komen.

  • Is deze methode geschikt voor mij?

    • Je bent 12 jaar of ouder.
    • Je wilt zelfstandig stoppen zonder begeleiding.
    • Je wilt wel wat ondersteuning gebruiken om door moeilijke momenten heen te komen.
    • Je kijkt op tegen de ontwenningsverschijnselen.
  • Hoe werkt deze methode?

    Nicotinevervangers zijn middelen waarin de stof nicotine zit. Bijvoorbeeld pleisters of kauwgom. Met nicotinevervangers bouw je je rookverslaving in 2 stappen af waardoor het makkelijker is.

    1. Je stopt met roken en gebruikt de nicotinevervangers. Dit zorgt ervoor dat je de gewoonte van het roken afleert. Je hebt geen last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen zoals onrust. Dat komt doordat je nog wel nicotine binnen krijgt via de nicotinevervangers.
    2. Daarna minder je het gebruik van de nicotinevervangers. Omdat je dat in stapjes doet, heb je minder last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken.
  • Soorten nicotinevervangers

    Er zijn 5 soorten nicotinevervangers:

    • Pleisters
    • Kauwgom
    • Tabletten
    • Spray
    • Inhalator

    De combinatie van verschillende soorten nicotinevervangers werkt beter dan het gebruik van één enkel type.

    Klik hier voor meer informatie over het combineren van verschillende nicotinevervangers.

  • Bijwerkingen

    Er zijn milde bijwerkingen mogelijk:

    • Huidirritatie bij nicotinepleisters
    • Keelirritatie bij spray
  • Vergoeding

    Nicotinevervangers worden alleen vergoed door je zorgverzekering als je kiest voor de combinatie professionele begeleiding en nicotinevervangers.

  • Zwanger/borstvoeding?

    Zwangerschapswens Overleg met huisarts
    Zwangerschap Overleg met huisarts
    Borstvoeding Overleg met huisarts

Ervaringen van anderen met deze stopmethode

Willemijn (29 jaar)

“Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Willemijn, 29 jaar en ik ben nu zo’n drie maanden gestopt met roken. De eerste maand heb ik dat met behulp van pleisters en kauwgom gedaan. Voor m’n zelfvertrouwen en ook het toch nog binnenkrijgen van nicotine en het op die manier af te kunnen bouwen. Dat heeft voor mij heel goed gewerkt.

Afleiding is denk ik écht wel heel belangrijk. Mede ook met de kinderwens, op zoek naar een huis, een nieuwe baan. Je zou denken dat het meer stress zou geven. Maar het was eigenlijk meer afleiding dan stress.

Ik rookte zo’n 22 sigaretten per dag. Dat is een ‘large’ pakje. Dat scheelt ook een hoop geld. Nu houd ik in de maand flink wat geld over. Alles ruikt ook lekkerder, ik bedoel, m’n haar, m’n auto stinkt niet meer zo. Dat is toch wel heel fijn.

Als tip kan ik je vertellen, wat hielp bij mij: afleiding is gewoon heel belangrijk. Wees niet bang om advies in te winnen van anderen. Daardoor ben ik ook gestopt met met pleisters en kauwgom. Dankzij het advies en het heeft bij mij heel goed geholpen. En het vooruitzicht dat je meer geld overhoudt is natuurlijk ook wel echt heel fijn. Zie dat als een motivatie.

Uiteindelijk… ik mis het nu niet meer, na drie maanden al niet meer. Afleiding is denk ik het beste wat je kan zoeken op het moment als je het even moeilijk hebt. Dan is het na een minuut, vijf minuten, ben je het alweer vergeten. En bij het volgende momentje gewoon weer precies hetzelfde doen en blijf er voor gaan. En dan moet het lukken. Hoop ik… voor mij ook.”

Samia (29 jaar)

“Ik ben gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Samia en ik ben 29 jaar oud. En ik ben nu anderhalf jaar gestopt met roken. Ik rookte anderhalf pakje sigaretten per dag. Ik ben wel vaker gestopt geweest met roken, tijdens m’n zwangerschap. Maar de echte aanleiding, dat ik het wilde stoppen met roken, is dat mijn vader is overleden aan longkanker.

Toen ben ik gaan afbouwen met zuigtabletten. Dat werkte echt heel goed en daar heb ik m’n tijd wel voor genomen. Ik denk dat ik daar in totaal drie maanden over heb gedaan. De eerste maand heb ik de sigaretten afgebouwd, dus ik rookte toen ook nog wel twee à drie sigaretten per dag. De truc is er echt niet aan denken, ook niet aan het stoppen denken. Gewoon helemaal niet aan sigaretten denken.

M’n handen trillen niet meer en als ik heb ergens lang zit, heb ik niet zo’n knellend gevoel in mijn buik. Wat mij dus rustiger houdt, maar dus ook geconcentreerder. Dat knellende gevoel was dus ‘rookdrang’,  maar dat weet je echt pas achteraf. Ik heb echt gedacht dat ik een angststoornis had. Nu ik ben gestopt met roken, denk ik: het was echt roken, het was echt de nicotine.”

Stuur deze stopmethode naar jezelf of iemand anders