Ontwenningsverschijnselen stoppen met roken

Je kan ontwenningsverschijnselen krijgen als je stopt met roken. Bijvoorbeeld een onrustig gevoel en hoofdpijn. De ontwenningsverschijnselen zijn de eerste dagen het sterkst. Na twee 2 weken is het al veel minder.

  • Welke ontwenningsverschijnselen zijn er?

    Mogelijke ontwenningsverschijnselen die je kunt ervaren:

    • Chagrijnig zijn
    • Somberheid
    • Gevoel van onrust of paniek
    • Prikkelbaarheid
    • Slecht slapen
    • Meer eetlust
    • Hoofdpijn
    • Concentratieproblemen
    • Misselijkheid
    • Zweten
    • Trillen
    • Hoesten
    • Obstipatie

    Andere ontwenningsverschijnselen?

    Heb je ergens last van en twijfel je of het door stoppen met roken komt? Bel gerust de gratis Stoplijn via 0800-1995 voor advies.

  • Krijg je altijd ontwenningsverschijnselen?

    Niet iedereen heeft last van ontwenningsverschijnselen. Sommige rokers zien enorm op tegen stoppen, maar als ze het eenmaal proberen blijkt het heel erg mee te vallen.

    Als je veel last hebt van ontwenningsverschijnselen, kan je ook gebruik maken van hulpmiddelen zoals nicotinevervangers.

    Met nicotinevervangers bouw je de verslaving af

    Je bouwt op die manier de verslaving in stapjes af. Je leert eerst de gewoonte van het roken af. Je hebt dan geen last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Daarna minder je het gebruik van de nicotinevervangers.

    Omdat je dat in stapjes doet, heb je minder last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken.

  • Waarom krijg je ontwenningsverschijnselen?

    Nicotine is een erg verslavende stof. Het zorgt er tijdelijk voor dat je je lekker voelt: het kalmeert, verlicht pijn en angst en verbetert je concentratie.

    Als nicotine uitwerkt, voel je de tegenovergestelde effecten. Je raakt steeds onrustiger, chagrijniger en je kan je steeds slechter concentreren.

    Afkicken van nicotine

    Dit vervelende gevoel verdwijnt als je opnieuw rookt. Als je regelmatig rookt, rook je dus telkens de beginnende ontwenningsverschijnselen weg. Wanneer je helemaal stopt, worden die ontwenningsverschijnselen tijdelijk heel sterk. Daarna went je lichaam aan de nieuwe situatie.

  • Zo ga je om met ontwenningsverschijnselen

    Moeilijke momenten duren kort

    Als je bent gestopt met roken, komen er ongetwijfeld allerlei momenten dat je in de verleiding komt om weer te beginnen. Het kan op dat moment zelfs bijna ondraaglijk lijken.

    Weet dat deze momenten meestal maar kort duren. Als het je lukt een paar minuten te wachten, is de behoefte aan roken vaak alweer sterk gezakt.

    Zoek afleiding

    Het advies is dus: zoek even afleiding! Misschien bijvoorbeeld letterlijk even weglopen uit de situatie. Je weet zelf het best wat voor jou werkt om afleiding te zoeken.

    Voorkom moeilijke situaties

    Vlak nadat je bent gestopt kan het handig zijn om bepaalde situaties waarin je altijd veel rookte, tijdelijk even te vermijden. Bijvoorbeeld uitgaan, of langsgaan bij rokende vrienden of familieleden. Anders maak je het jezelf wel erg moeilijk.

    Creëer nieuwe gewoontes

    Na 2 weken is het niet meer de behoefte aan nicotine die je in de verleiding brengt om weer te beginnen, maar wel nog de gewoonte. Je bent zó eraan gewend, dat je bijna automatisch sigaretten koopt of wil opsteken. Die neiging zal je nog af en toe moeten onderdrukken.

"Ik wist echt niet wat me overkwam"

Michael had heftige ontwenningsverschijnselen.

Lees uitgeschreven tekst

“Mijn naam is Michael, ik ben 29 jaar. Sinds kerst 2014 ben ik gestopt met roken. Ik heb tien jaar lang gerookt, op de dag af. Ik rookte zware shag, denk wel 25 peuken per dag. Ik ben in één keer gestopt. Had gewoon de behoefte niet meer om te roken. Ook kreeg ik van mijn kinderen en mensen om mij heen wat vaker de opmerking: ‘Het stinkt, je ruikt naar sigaretten, vies’. Dan ga je toch nadenken. Hoe ga ik hun uitleggen dat het niet goed is als je zelf elke dag naar de rook stinkt. Plus het feit dat ik familie verloren heb door het roken. Dan denk je gewoon bij jezelf: je bent er verdrietig omdat je je familie kwijtraakt, maar je bent zelf hard op weg om de volgende te worden…

Dat heeft me eigenlijk doen besluiten om gewoon in een keer te stoppen. De eerste twee weken, drie weken wist ik echt niet wat me overkwam. Ik kreeg last van zweten, een soort paniekachtige gevoelens… Wist echt niet wat er gebeurde. Ik had nooit verwacht dat door roken zou komen. Dat als je ging stoppen, het zo zou voelen.

Uiteindelijk heb ik het gewoon volgehouden en probeerde er niet meer aan denken. Uiteindelijk zijn de klachten die je krijgt van het stoppen met roken minder erg, als de klachten die je gaat krijgen als je blijft roken. En daar ik mijn eigen aan vastgehouden. De laatste poging en eigenlijk dat het gelukt is, heb ik ook niemand verteld, zo van: ‘Joh, ik ga stoppen.’ Ik heb het gewoon gedaan, niet meer gerookt. En als iemand vroeg van: ‘Joh, moet je niet roken?’, zei ik: ‘Nee, ik rook niet meer’.

Ik ga nooit meer roken. Eén ding is zeker ik ga echt nooit meer roken.”

"Eigenlijk heeft het me niet zoveel moeite gekost"

Het kostte Manuela veel minder moeite dan ze had verwacht.

Lees uitgeschreven tekst

“Mijn naam is Manuela en ik ben 53 jaar. En ik ben in 2012, in de zomer, ben ik gestopt met roken. De enige aanleiding was dat ik er gewoon genoeg van had. Ik wilde niet meer. En eigenlijk heeft het me niet zoveel moeite gekost. Het enige wat ik nu anders doe, is dat ik niet altijd meer bezig ben met roken.

Ik denk er ook helemaal niet meer aan. En ook in het begin toen ik ben gestopt, heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel aan gedacht. Er waren bepaalde momenten, bijvoorbeeld af en toe na het avondeten, dat ik dacht: nou, nu zou ik wel willen roken. Maar als je daar dan verder niets mee doet, dan is dat eigenlijk heel snel voorbij.

Het heeft voor mij persoonlijk, qua gezondheid natuurlijk heel wat opgeleverd. Want het is natuurlijk veel gezonder om niet te roken dan wel te roken. En eigenlijk qua moeite, dat heb ik bijna niet gehad. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.”