Groepstraining

Kenmerken groepstraining

  • Bewezen succesvolle stopmethode;
  • Je stopt samen met anderen;
  • Je hebt steun aan elkaar;
  • Geen bijwerkingen;
  • Geschikt voor iedereen;
  • Vergoed vanuit de basisverzekering.
  • In het kort

    Samen met een groep stop je met roken. Een gespecialiseerd coach begeleidt jullie daarbij en laat jullie ervaringen met elkaar delen. Dit kan zowel online als in een echte bijeenkomst. Er zijn 7 groepsbijeenkomsten in een periode van 3 maanden.

  • Is deze methode geschikt voor mij?

    Deze methode is geschikt voor jou als:
    • je uitgebreide begeleiding wilt in een groep;
    • je het fijn vindt om ervaringen te delen met een groep en samen te stoppen;
    • je voldoende tijd hebt voor 7 groepsbijeenkomsten;
    • je vaker geprobeerd hebt om te stoppen met roken, maar zonder blijvend succes;

  • Wie kan mij begeleiden?

    Groepstrainingen worden gegeven door coaches die gespecialiseerd zijn in stoppen met roken.

    Hier vind je een overzicht van erkende coaches.

  • Hoe werkt deze methode?

    Je volgt een groepstraining die begeleid wordt door een coach die gespecialiseerd is in stoppen met roken. In een periode van 3 maanden komen jullie 7 keer bij elkaar, op een vaste dag in de week. De groepsbijeenkomsten vinden plaats in een daarvoor geschikte ruimte of online.

    Samen stoppen in dezelfde week

    Samen met de andere stoppers, bereid je je voor op het stoppen met roken. Jullie stoppen in dezelfde week. De coach begeleidt de groep hierbij. Jullie blijven bij elkaar komen tot ongeveer 6 weken na de stopdatum. De coach geeft jullie adviezen, tips en steun, maar dat doen jullie ook als deelnemers met elkaar. Dit vergroot de kans dat het je lukt om blijvend te stoppen met roken.

    De coach kan je ook advies geven over het gebruik van medicatie bij stoppen met roken.

  • Vergoeding

    Een groepstraining stoppen met roken hoef je vaak niet zelf te betalen. Het wordt dan vergoed door je zorgverzekering. Er zijn wel voorwaarden waar de coaching aan moet voldoen. Deze voorwaarden kun je opvragen bij je zorgverzekeraar.

    Lees meer over vergoeding voor stoppen met roken op deze pagina.

  • Zwangerschap/borstvoeding

    Groepstrainingen zijn geschikt voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven.

    Als je rookt en zwanger wilt worden, kun je het beste eerst stoppen met roken voordat je zwanger wordt. Een rookvrije start en zwangerschap zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje.

    Hulp vragen is normaal

    Het is heel normaal om hulp te vragen bij stoppen met roken. Je kunt begeleiding krijgen van de huisarts of praktijkondersteuner. Ook als je al zwanger bent. Je kunt ook terecht bij coaches die expert zijn in het begeleiden van zwangere vrouwen die willen stoppen met roken.

    Bel voor meer informatie naar de gratis Stoplijn: 0800-1995.

  • Hoe weten we dat deze methode werkt?

    Dit is uitgebreid onderzocht. Er is gekeken naar hoe goed verschillende manieren werken om te stoppen met roken. Al die onderzoeken zijn met elkaar vergeleken. Dat heeft geleid tot adviezen over de beste manieren om te stoppen met roken. Die adviezen staan in de Richtlijn behandeling Tabaksverslaving.

Samen PUUR rookvrij

Start jouw proces hier

Ervaringen van anderen met groepstraining

Delia (52 jaar)

“Die begeleiding vanuit zo’n ziekenhuis, dat is echt zo top.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Delia, ik ben 52 jaar. Ik heb vanaf mijn 15e ongeveer gerookt. Sinds vorig jaar juni 2015 ben ik gestopt daarmee. De aanleiding voor mij was: ik wilde eigenlijk van de verslaving af. Toen uiteindelijk ben ik naar mijn huisarts gegaan, en die kwam met het voorstel om me aan te melden bij de stoppen met roken poli in het ziekenhuis.

Toen ben ik in de groep terecht gekomen. Dat is een groep die bestaat uit een X aantal mensen, ik geloof maximaal 14. Eén keer per maand kom je bij elkaar. Dan kom je om de beurt aan het woord, dan kun je je zegje doen. Waar je last van hebt, waar je tegenaan bent gelopen, wanneer je eventueel moeilijke momenten hebt gehad. En dat is gewoon heel fijn, omdat je… Vanwege je ontwenningsverschijnselen denk je dat je alleen bent, dat jij het alleen zo voelt. Maar dan zit je in zo’n groep en dan hoor je dus dat andere mensen ook gewoon daar last van hebben. En die het op bepaalde manieren toch zien op te lossen, of juist andere dingen gaan doen, die je normaal niet zou doen. Dus die begeleiding vanuit zo’n ziekenhuis, dat is echt zo top. Je kunt eventueel, als je dat wil, medicatie ook krijgen. Wordt ook vergoed, door het ziekenhuis. Dat helpt je ook gewoon een beetje door de eerste moeilijke periodes heen.

Ja inderdaad, het is soms lastig, je hebt soms lastige momenten. Je slaapt eens wat slechter en inderdaad, ja je komt een paar kilo aan. Dat is heel vervelend, maar ja, dat is allemaal maar tijdelijk. Maar wat het voor mij op de lange termijn en gewoon voor de rest, wat het oplevert… Ik ben van die verslaving af! Ik hoef niet meer te kijken, ik hoef niet meer op te letten, ik hoef niet meer te denken: mag ik hier roken? Kan ik hier roken? Waar wordt er gerookt, wie rookt er? Ik hoef niet meer. Ik hoef niet meer de winkel uit en ’s avonds mijn sigaretjes te tellen van: oh, ik heb er nog twee en morgenochtend heb ik niet meer… Ik ben van die verslaving af!”

Romeo (55 jaar)

“Het delen van ervaringen met elkaar. Dat heeft mij ontzettend geholpen.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Romeo en ik ben 55 jaar oud. Ik ben gestopt vanwege een hartinfarct. Het is mij geadviseerd om daarmee te stoppen, met dat roken, wilde ik langer leven. Ik rookte ongeveer 10 shagjes per dag.

Maar ik ben namelijk zo geschrokken daarvan, dat het mij overkomen is, dat hartinfarct. Het besef van: nou dat kan niet zo langer. Na mijn hartinfarct ben ik geadviseerd, via de cardioloog, dat ik naar een rookstop-poli ben toegestuurd. Toen ben ik gecoacht door mijn coach daar. En het is het mij heel goed bevallen. Waarin je heel veel sessies krijgt, delen van ervaringen met elkaar. Dat heeft mij ontzettend geholpen.

Om mezelf te belonen, ging ik vrijdags naar de markt. Ging ik een lekker ‘vissie’ halen voor mezelf. En mijn gezin zei al: “Pap, wanneer ga je stoppen?” Iedere keer van: nou, dat komt nog wel. Dat zet je ook aan denken natuurlijk en dat is nou heel mooi. Het komt nu heel mooi tot z’n beloop nu.

M’n gezin vindt het prachtig. Nadat ik gestopt ben, sport ik drie keer per week. Qua beweging gaat het me veel beter af. Ik heb een betere conditie, ik fiets veel. Dat merk ik dan bijvoorbeeld aan traplopen. Voorheen was traplopen een ‘crime’ voor mij. En nu vlieg ik zo naar boven.  Dat doet me heel goed.

Wie niet met roken roken wilt stoppen, is de sigaar.”

Melissa (21 jaar)

“Groepstraining was ook echt heel leuk, want je motiveerde elkaar ook”.

Lees uitgeschreven tekst

“Hi, ik ben Melissa, ben 21 jaar oud.  Ik heb een pakje per dag gerookt. Misschien iets meer zelfs en met op stap gaan nog veel meer. Ik woon sinds een paar maanden op m’n eigen. Ik kom erachter dat het heel veel geld kost. En dat vind ik echt zonde. Dat is mijn reden dus waarom ik stop.

Op een dag ging ik naar de dokter toe, voor een andere reden. Toen zag ik op een beeldscherm staan over stoppen met roken. Dat je een cursus kan volgen met een groep. Ik ben toen thuis gaan nadenken. Ik dacht; ik wil wel meer informatie. Daarna ben ik de dokter gaan bellen. Heb toen een afspraak gemaakt voor meer informatie. Ik een folder gekregen van hun en heb gebeld voor een afspraak. Toen ben ik die cursus gaan volgen. Dat is gewoon een groep, met groepslessen.

In het begin moest ik wel lachen. Zag een heleboel oudere mensen en ik dacht: oh jee. Maar het was echt supergezellig. Ze vonden het ook heel goed, dat ik, iemand van eenentwintig daar kwam. Veel mensen willen misschien nog niet stoppen. Maar ik was er echt klaar voor. Het was ook echt heel leuk,  want je motiveerde elkaar ook. Sommige mensen hadden hele emotionele verhalen. Waarvan ik dacht: wow, das wel echt een goeie reden om te stoppen. Het was dus ook echt heel gezellig. En je had ook een maatje waar je elke dag mee belde. Als het dan even niet goed ging, of tips en elkaar motiveren. Zo kwam je er echt wel doorheen.

Ik slikte ook medicijnen, pilletjes. Dat heeft me ook nog goed geholpen. Na twee weken was ik gestopt. Iedere week die ik gestopt was hield ik ook echt bij. Omdat ik zo trots op mezelf was. Ik ging dingen kopen voor in m’n huisje. Dat liet ik dan ook aan mensen zien van: kijk dit heb ik gekocht, omdat ik nu gestopt ben met roken en zoveel geld overhoud. Zo ging ik om de zoveel tijd me eigen belonen. En zo hield ik het ook wel echt vol.”

Deel deze stopmethode met jezelf of iemand anders