Top menu

Skip to main content
Menu

Samen stoppen

Iedereen stopt op zijn eigen manier!

Stop methode

Stoppen is veel makkelijker als je het niet alleen doet. Samen met je partner of een vriend(in) kun je meer aan. Je kan samen afleiding zoeken op moeilijke momenten en elkaar steunen als je het even niet ziet zitten. Bovendien word je dan niet steeds in de verleiding gebracht om te roken, doordat je je vriend(in) ziet roken. Het kan dus de moeite waard zijn om samen af te spreken te stoppen.

 

Je kan ook begeleiding krijgen in een groep. Er zijn verschillende groepstrainingen. De trainingen bestaan meestal uit zeven of negen bijeenkomsten, een per week. Alle deelnemers stoppen in die periode met roken. Je kunt op die manier leren van de trainer en van elkaar. Een voordeel is dat de cursisten elkaar zo kunnen ondersteunen, ook buiten de bijeenkomsten om.

Voordelen groepstraining

  • Het werkt vaak erg goed;
  • Je bent niet alleen, iedereen in de groep gaat door hetzelfde proces. Dat schept een band;
  • Je kan ervaringen uitwisselen, hoort interessante en vaak herkenbare verhalen van anderen;
  • Je hebt meestal een ‘maatje’, iemand die ook bezig is met stoppen en je kan bellen op moeilijke momenten.


Nadelen groepstraining

  • Het is meestal een vast moment in de week (je kan dit niet zelf kiezen);
  • Het kost relatief veel tijd;
  • Er zijn niet altijd trainingen in de buurt beschikbaar op het moment dat het je uitkomt;
  • Als je verzekeraar het niet vergoedt, kan een groepscursus wat duurder zijn (zie meer informatie over vergoeding);
  • Er is minder ruimte voor je persoonlijke ervaringen dan bij individuele coaching.


Er zijn allerlei verschillende trainingen om te stoppen met roken. Een aantal daarvan is bewezen effectief.

Voorbeelden van effectieve trainingen

  • Pakje Kans
  • Rookvrij! Ook jij?
  • Voel je Vrij!
  • Leefstijltraining roken
  • WeQuit online groepstraining


Kijk ook eens of er groepstrainingen worden gegeven in je eigen buurt.

 

Stoptober is een jaarlijks terugkerende stopmaand van 28 dagen in oktober. Er doen duizenden mensen mee die allemaal tegelijk stoppen. Met de Stoptober app en via social media kan je met elkaar je ervaringen uitwisselen en elkaar helpen. Je kunt zelf bepalen of je bijvoorbeeld ook nicotinepleisters erbij gebruikt of een coach inschakelt. Na 28 dagen niet roken heb je vijf keer meer kans dat het lukt om definitief gestopt te blijven.

Wat vonden anderen van deze methode?

Klik op een van de foto’s om het verhaal te horen

Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top