10 tips voor je eerste stopdag

  1. Zeg zodra je wakker wordt tegen jezelf: “vandaag blijf ik rookvrij!”.
  2. Ontbijt goed en begin ontspannen aan je dag.
  3. Stel je voor hoe je vanavond je bed instapt. Je hebt dan een hele dag niet gerookt. Hoe trots ben je dan?
  4. Neem een flesje water met je mee. Je hebt dan iets in je handen. Water drinken helpt ook tegen een hongergevoel.
  5. Bedenk voor je vaste rookmomenten een andere invulling. Zorgt koffiedrinken bijvoorbeeld vaak voor moeilijke momenten? Drink dan geen of weinig koffie.
  6. Adem rustig diep in en langzaam uit. Dit helpt om je te ontspannen.
  7. Verwen jezelf met een lekkere (gezonde) lunch.
  8. Zeg regelmatig tegen jezelf dat je goed bezig bent.
  9. Ga na het avondeten direct van tafel. Ga iets doen.
  10. Sta stil bij je allereerste rookvrije dag. Wat heb je vandaag geleerd? Wat heb je nodig om morgen ook rookvrij te blijven?

Sta je op het punt te gaan roken?

Laat een ander je steunen.

  • Bel een vriend(in)/collega/familielid
  • Bel tijdens kantooruren de gratis Stoplijn via 0800-1995
  • Bel je coach als je die hebt

Hoort dit erbij?

Je kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Bijvoorbeeld duizeligheid, hoofdpijn en veel zin om te roken waardoor je geïrriteerd raakt.

Onthoud: het is geen teken van zwakte, maar van ontwenning. Je bent goed bezig! Het blijft niet zo. Het wordt écht minder.

Ontwenningsverschijnselen zijn het ergst aan het einde van de middag en aan het begin van de avond. Wees daarop voorbereid. Vermijd stressvolle situaties. Kies voor afleiding en ontspanning. Ga bijvoorbeeld wandelen, sporten, douchen of slapen.