Top menu

Skip to main content
Menu

Wat maakt stoppen met roken zo lastig?

Hoe werkt een rookverslaving?

Nicotine & je eigen gewoonten

Steeds meer mensen stoppen: er zijn in Nederland al meer ex-rokers dan rokers. Iedereen kent wel iemand die is gestopt met roken. Maar de meeste mensen doen meerdere pogingen om te stoppen met roken, voordat het definitief lukt. Hoe komt dat?

Nicotine

In sigaretten en shag zit nicotine, die je binnenkrijgt als je rookt. Nicotine is een erg verslavende stof. Het zorgt ervoor dat je je tijdelijk opgewekt en kalm voelt. Maar als het uitwerkt, raak je er juist chagrijnig en onrustig van. Dan heb je weer een nieuwe sigaret 'nodig'  (zie kader).

Als je gewend bent om te roken, neem je al snel een sigaret als je je chagrijnig of gestrest voelt. Want dan voel je je even beter. Maar uiteindelijk los je er niets mee op: zodra de nicotine is uitgewerkt, ben je weer terug bij af. Wanneer je helemaal stopt met roken, is de nicotine binnen een week uit je bloed. De ontwenningsverschijnselen kunnen langer duren.

 

Hoe het werkt:

Nicotine geeft je ongeveer 20 minuten lang een goed gevoel. Daarna ga je je steeds onrustiger voelen. Dat komt doordat je lichaam is begonnen met het afbreken van de nicotine en de hoeveelheid in je lichaam daalt. Binnen een uur na het roken beginnen de eerste ontwenningsverschijnselen. Je wordt bijvoorbeeld gespannen, minder geconcentreerd of chagrijnig. Dat wordt steeds sterker, tot je opnieuw rookt. Pas dan voel je je weer - even - goed. Op deze manier heb je telkens opnieuw behoefte aan een sigaret.

De gewoonte afleren

Roken is vaak een ingesleten gewoonte. Het afleren van die gewoonte kost tijd. Daarom kan je nog lang nadat je bent gestopt, ineens weer trek krijgen in een sigaret. Vooral als je in een situatie bent waarin je anders zou hebben gerookt. Dat is simpelweg je oude gewoonte. Ook stress, slecht nieuws of verveling kunnen er ook voor zorgen dat je ineens weer behoefte krijgt aan roken. De gewoonte afleren betekent telkens opnieuw de keus maken iets anders te doen dan een sigaret opsteken.

Roken heeft vaak ook een functie gekregen, bijvoorbeeld:

  • Even pauze
  • Jezelf een houding geven
  • Omgaan met emotie
  • Jezelf belonen

Stoppen is daarom niet alleen moeilijk vanwege de ontwenningsverschijnselen (het lichamelijke ‘afkicken’ van nicotine). Je hebt een nieuwe invulling nodig voor je pauze of om jezelf te belonen. Net als andere manieren om voortaan met stress of emoties om te gaan, of jezelf een houding te geven. Je moet kortom wennen aan nieuwe gewoontes. Het helpt om dit te bedenken voordat je gaat stoppen.

Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top