Zelfhulpmethoden (online/offline)

Kenmerken zelfhulpmethoden online/offline

  • In je eigen tijd te doen;
  • Een goede voorbereiding vergroot de kans van slagen;
  • Op ieder moment beschikbaar;
  • Geschikt als je echt zélf wilt stoppen;
  • Niet bewezen dat zelfhulpmethoden echt werken.
  • In het kort

    De meeste Nederlanders kiezen ervoor om zelf te stoppen met roken. Zonder begeleiding of medicatie, maar vaak wel met een steuntje in de rug, zoals een zelfhulpboek of een app. Veel mensen lukt het ook op deze manier. Met een goede voorbereiding is de kans groter dat het jou ook lukt. Uit onderzoek blijkt dat stoppen met roken het meest succesvol is onder begeleiding met medicatie. Heb je al geprobeerd om met zelfhulpmethoden te stoppen, probeer dan eens om met een coach te stoppen.

    Zelfhulpmethoden zijn stopmethoden waarvan geen bewijs is dat ze werken. Ons advies is daarom om te kiezen voor een methode waarvan wel bewezen is dat deze werkt.

  • Is deze methode geschikt voor mij?

    Deze methode is geschikt voor jou als je:
    • het fijn vindt om zelf te beslissen wanneer en op welke manier je stopt;
    • jezelf goed kunt voorbereiden op het stoppen met roken;
    • echt zélf gemotiveerd bent om te stoppen;
    • deze methode nog niet eerder hebt geprobeerd;
    • geen tijd of gelegenheid hebt om begeleiding te volgen.

  • Wie kan mij begeleiden?

    Bij deze methode kies je ervoor om het zelf te doen met behulp van bijvoorbeeld een zelfhulpboek, app, online cursus of een van de maandgroepen op onze Facebook-pagina. Je hebt dus geen vaste begeleider. Wel kun je natuurlijk extra hulp inschakelen als dat nodig is. Je hoeft het niet helemaal alleen te doen.

    Stoplijn

    Bij vragen, als je een moeilijk moment hebt of als je gewoon even wilt overleggen, kun je bellen met de gratis Stoplijn 0800-1995. Op maandag tot en met vrijdag kun je tussen 9  uur en 17 uur met een medewerker praten. Zij kunnen je adviseren of je door een moeilijk moment heen helpen.

    Andere manieren van steun of begeleiding

    Zoek iemand in je eigen omgeving die je kan steunen en spreek af dat je deze persoon kunt bellen als het lastig is, of als je gewoon even wilt praten.

    Toch voor begeleiding kiezen kan natuurlijk altijd. Meer informatie over erkende en gespecialiseerde begeleiding bij stoppen met roken vind je hier.

  • Hoe werkt deze methode?

    Soms kan je er ineens klaar mee zijn dat je rookt. Al een tijd dacht je er steeds aan dat je moet en wilt stoppen. En ineens is het dan zover, je voelt dat je er klaar voor bent. Dat is fantastisch, die motivatie heb je echt nodig. Lees hier verder over hoe deze methode werkt met en zonder voorbereiding. We delen een handig stappenplan met je.

  • Vergoeding

    Het ligt eraan welke zelfhulpmethode je kiest. Een zelfhulpboek of online cursus kan geld kosten. Als je zelf stopt, zonder begeleiding of medicatie, moet je die kosten zelf betalen. De Facebook-maandgroepen zijn bijvoorbeeld gratis. Denk je toch aan stoppen met roken met erkende begeleiding? Lees meer over vergoeding voor stoppen met roken op deze pagina.

  • Zwangerschap/borstvoeding

    Als je rookt en zwanger wilt worden, kun je het beste eerst stoppen met roken voordat je zwanger wordt. Een rookvrije start en zwangerschap zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje.

    Hulp vragen is normaal

    Ook al wil je zelf stoppen, weet dat het heel normaal is om hulp te vragen bij stoppen met roken. Je kunt begeleiding krijgen van de huisarts of praktijkondersteuner. Ook als je al zwanger bent. Je kunt ook terecht bij coaches die expert zijn in het begeleiden van zwangere vrouwen die willen stoppen met roken.

    Bel voor meer informatie naar de gratis Stoplijn: 0800-1995.

  • Hoe weten we dat deze methode werkt?

    De kans dat stoppen lukt, is groter als je er erkende begeleiding bij krijgt. Dit is uitgebreid onderzocht. Er is gekeken naar hoe goed verschillende manieren werken om te stoppen met roken. Al die onderzoeken zijn met elkaar vergeleken. Dat heeft geleid tot adviezen over de beste manieren om te stoppen met roken. Die adviezen staan in de Richtlijn Behandeling van Tabaksverslaving.

Ervaringen van anderen met deze stopmethode

Wilfred (53 jaar)

“Ik kan het, dus u ook.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Wilfred, ik ben 53 jaar en van beroep ben ik vrachtwagenchauffeur. Ik rookte omdat ik de hele dag de gelegenheid had om te roken. Meer als een pakje zware shag per dag. In september 2014 was ik er helemaal klaar mee en had ik besloten om mee te doen aan Stoptober 2014. Omdat op 27 september m’n shag op was, ben ik een paar dagen eerder gestopt. En tot op de dag van vandaag, ben ik er niet meer aan begonnen. Ik moet zeggen, het voelt goed. En ik kan het, dus u kunt het ook.

Toen ik een jaar was gestopt met roken was er op televisie een actie van Natuurmonumenten waarbij ik een boom heb geplant op 7 november in 2015. In het parkbos ‘de Haar’ in Haarzuilens. Die boom heb ik geschonken aan de kleinkinderen van mijn vriendin.

Inmiddels ben ik al bijna anderhalf jaar gestopt.  En voor mijn gezondheid heeft het alleen maar voordelen: je hebt meer lucht. Je beweegt makkelijker. In het begin kom je wel wat aan, maar daar kunt u ook wat aan doen om het er weer af te krijgen. U zal dan zien; uw gezicht glanst, uw lichaam voelt anders aan. En om dat te bereiken, zou ik maar stoppen.”

Stuur deze stopmethode naar jezelf of iemand anders