Voorbereiding zonder hulp of met zelfhulpmethoden

Nederlanders kiezen er meestal voor om zonder hulp te stoppen met roken of met ondersteuning van zelfhulpmethoden. Is de kans van slagen groter met of zonder een goede voorbereiding? We leggen je graag uit wat je kunt verwachten en sluiten af met een handig stappenplan.

  • Zonder voorbereiding

    Soms kan je er ineens klaar mee zijn dat je rookt. Al een tijd dacht je er steeds aan dat je moet en wilt stoppen. En ineens is het dan zover, je voelt dat je er klaar voor bent. Dat is fantastisch, die motivatie heb je echt nodig.

    Denk na over wat je gaat doen

    Op dat moment stoppen lijkt een goed idee. Toch weten we uit onderzoek dat het vaker goed gaat als je eerst nog wat aan je voorbereiding doet. Dat is niet heel bijzonder. Veel dingen gaan beter als je ze voorbereidt. Bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Je denkt er over na wat je gaat doen, wat voor weer het is. Dan neem je kleding mee die daar bij past. Zonder voorbereiding kan het ook, maar de kans is groot dat je het minder fijn hebt.

    Bij stoppen met roken is het net zo. Het kan wel, maar je bent niet voorbereid op wat er komt. Bijvoorbeeld wat je gaat doen als je behoefte hebt aan een sigaret. Bij de koffie, bij een moeilijk gesprek, omdat je even pauze houdt, na het eten.

    Voorbereiding geeft steun

    Hou je motivatie even vast en gebruik ‘m op jezelf goed voor te bereiden. Als je je voorbereidt op stoppen, weet je wat er komt. Dat geeft steun.

  • Met voorbereiding

    Stoppen met roken met voorbereiding maakt de kans groter dat het lukt. Hoe kun je je voorbereiden? Zo pak je het aan:

    1. Bedenk waarom je wilt stoppen met roken. Probeer zoveel mogelijk redenen te bedenken. Schrijf ze op en hang ze overal op in huis.

    2a. Houd 4 dagen bij wanneer je rookt en krijg inzicht in je rookgedrag.

    2b. Ga je voor een zelfhulpmethode? Bedenk welke zelfhulpmethode bij jou past en regel dat je het kunt gebruiken: vind je een zelfhulpboek fijn of juist een online cursus die je in je eigen tijd doet? Of ben je iemand die het leuk vindt dat een game je helpt bij het stoppen of gehoor krijgt van mede-stoppers in de maandgroepen op onze Facebook-pagina? Een combinatie van methodes kan natuurlijk ook.

    3. Plan een stopdatum tussen nu en twee weken en zet die je in agenda. Zo heb je een duidelijk moment om naartoe te leven. Tips voor de laatste week voor je stopdatum vind je hier. Je kunt bijvoorbeeld alvast rookmomenten weg laten. En het kan helpen om je een voorstelling te maken hoe het is, als je straks rookvrij bent.

    4. Zet het nummer van de gratis Stoplijn alvast in je telefoon (0800-1995). Je kunt dat nummer op maandag tot en met vrijdag tussen 9 en 17 uur altijd bellen als je het even moeilijk hebt. En zit je op Facebook? Elke maand kun je deelnemen aan een groep van mensen die in een bepaalde maand stoppen. Zij weten wat je doormaakt. Zo kun je elkaar helpen om het vol te houden.

    5. Op de avond voor je stopdag rook je je laatste sigaret of shag. Doe daarna al je rookwaar weg. Vanaf dat moment is het belangrijk om niet meer te roken. Tips voor je eerste stopdag vind je hier.

    6. Als je gestopt bent verbetert je gezondheid snel! Omdat roken een verslaving is, kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Lees hier hoe je daar het best mee om kunt gaan. Als het je lukt rookvrij te blijven verdwijnen de ontwenningsverschijnselen vanzelf, dit duurt meestal 2 tot 3 weken. Tips om vol te houden vind je hier.

    7. Mocht je toch gerookt hebben, wees dan niet te streng voor jezelf en zie het als een leermoment. Pak wel direct het niet-roken weer op. Heb je hier meer hup bij nodig? Kijk op de pagina over erkende begeleiding en medicatie.

    8. Het helpt om jezelf te belonen voor het stoppen met roken. Het is tenslotte een enorme prestatie!

    9. Hoe houd je het stoppen met roken vol? Blijf jezelf herinneren aan jouw redenen om te stoppen. Meer over gemotiveerd blijven lees je hier.

Ervaring van Wilfred

“U zult zien; uw gezicht glanst, uw lichaam voelt anders aan. En om dat te bereiken, zou ik maar stoppen.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Wilfred, ik ben 53 jaar en van beroep ben ik vrachtwagenchauffeur. Ik rookte omdat ik de hele dag de gelegenheid had om te roken. Meer als een pakje zware shag per dag. In september 2014 was ik er helemaal klaar mee en had ik besloten om mee te doen aan Stoptober 2014. Omdat op 27 september m’n shag op was, ben ik een paar dagen eerder gestopt. En tot op de dag van vandaag, ben ik er niet meer aan begonnen. Ik moet zeggen, het voelt goed. En ik kan het, dus u kunt het ook.

Toen ik een jaar was gestopt met roken was er op televisie een actie van Natuurmonumenten waarbij ik een boom heb geplant op 7 november in 2015. In het parkbos ‘de Haar’ in Haarzuilens. Die boom heb ik geschonken aan de kleinkinderen van mijn vriendin.

Inmiddels ben ik al bijna anderhalf jaar gestopt.  En voor mijn gezondheid heeft het alleen maar voordelen: je hebt meer lucht. Je beweegt makkelijker. In het begin kom je wel wat aan, maar daar kunt u ook wat aan doen om het er weer af te krijgen. U zal dan zien; uw gezicht glanst, uw lichaam voelt anders aan. En om dat te bereiken, zou ik maar stoppen.”

Deel deze pagina met jezelf of iemand anders