Begeleiding + nicotinevervangers

  • Meest succesvolle methode om te stoppen met roken.
  • Minder last van ontwenningsverschijnselen zoals onrust.
  • Je krijgt veel persoonlijke steun.
  • Veel ruimte voor je eigen situatie.
  • Je krijgt de begeleiding en nicotinevervangers vergoed.
  • In het kort

    Dit is een zeer succesvolle methode om te stoppen met roken. Daarom wordt deze stopmethode ook vergoed door je verzekering.

    Je maakt gebruik van professionele begeleiding waardoor je veel steun en advies krijgt. Daarnaast gebruik je nicotinevervangende middelen zoals pleisters of kauwgom waardoor je je verslaving in stapjes afbouwt.

  • Is deze methode geschikt voor mij?

    • Je rookt 10 sigaretten of meer per dag.
    • Alleen nicotinevervangende middelen helpen niet genoeg.
    • Eerdere stoppogingen zijn mislukt.
  • Hoe werkt deze methode?

    Begeleiding

    Je kunt kiezen uit individuele begeleiding, telefonische coaching of groepstherapie.

    Als je kiest voor individuele begeleiding, heb je meestal 4 of meer ontmoetingen met een begeleider. De begeleiding vindt vaak plaats in de praktijk van de begeleider. Het kan soms ook via de telefoon of via internet.

    Als je kiest voor groepstherapie, zijn er vaak 7 of 9 bijeenkomsten.

    Nicotinevervangers

    Nicotinevervangers zijn middelen waarin de stof nicotine zit. Bijvoorbeeld pleisters of kauwgom. Met nicotinevervangers bouw je je rookverslaving in 2 stappen af waardoor het makkelijker is.

    1. Je stopt met roken en gebruikt de nicotinevervangers. Dit zorgt ervoor dat je de gewoonte van het roken afleert. Je hebt geen last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen zoals onrust. Dat komt doordat je nog wel nicotine binnen krijgt via de nicotinevervangers.
    2. Daarna minder je het gebruik van de nicotinevervangers. Omdat je dat in stapjes doet, heb je minder last van lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken.
  • Wie kan mij begeleiden?

    De volgende mensen kunnen je begeleiden bij het stoppen met roken:

    • je huisarts;
    • een praktijkondersteuner in de huisartsenpraktijk (POH);
    • een (long)verpleegkundige;
    • een coach die specialist is in stoppen met roken.
  • Welke nicotinevervangers bestaan er?

    Er zijn 5 soorten nicotinevervangers:

    • Pleisters
    • Kauwgom
    • Tabletten
    • Spray
    • Inhalator

    De combinatie van verschillende soorten nicotinevervangers werkt beter dan het gebruik van één enkel type.

  • Bijwerkingen

    Er zijn milde bijwerkingen mogelijk:

    • Huidirritatie bij nicotinepleisters
    • Keelirritatie bij spray
  • Vergoeding

    Deze stopmethode wordt vergoed door je zorgverzekeraar. Je zorgverzekering vergoedt de nicotinevervangers maximaal 3 maanden.

    Bij sommige zorgverzekeraars moet eerst je eigen risico worden aangesproken. Dit verschilt per zorgverzekeraar. Je zorgverzekeringsmaatschappij kan je hier meer over vertellen.

  • Zwanger/borstvoeding?

    Zwangerschapswens Overleg met huisarts
    Zwangerschap Overleg met huisarts
    Borstvoeding Overleg met huisarts

Ervaringen van anderen met deze stopmethode

Romeo (55 jaar)

“De coach bij de rookpolie is mij heel goed bevallen.”

Lees uitgeschreven tekst

“Ik ben Romeo en ik ben 55 jaar oud. Ik ben gestopt vanwege een hartinfarct. Het is mij geadviseerd om daarmee te stoppen, met dat roken, wilde ik langer leven. Ik rookte ongeveer 10 shagjes per dag.

Maar ik ben namelijk zo geschrokken daarvan, dat het mij overkomen is, dat hartinfarct. Het besef van: nou dat kan niet zo langer. Na mijn hartinfarct ben ik geadviseerd, via de cardioloog, dat ik naar een rookstop-poli ben toegestuurd. Toen ben ik gecoacht door mijn coach daar. En het is het mij heel goed bevallen. Waarin je heel veel sessies krijgt, delen van ervaringen met elkaar. Dat heeft mij ontzettend geholpen.

Om mezelf te belonen, ging ik vrijdags naar de markt. Ging ik een lekker ‘vissie’ halen voor mezelf. En mijn gezin zei al: “Pap, wanneer ga je stoppen?” Iedere keer van: nou, dat komt nog wel. Dat zet je ook aan denken natuurlijk en dat is nou heel mooi. Het komt nu heel mooi tot z’n beloop nu.

M’n gezin vindt het prachtig. Nadat ik gestopt ben, sport ik drie keer per week. Qua beweging gaat het me veel beter af. Ik heb een betere conditie, ik fiets veel. Dat merk ik dan bijvoorbeeld aan traplopen. Voorheen was traplopen een ‘crime’ voor mij. En nu vlieg ik zo naar boven.  Dat doet me heel goed.

Wie niet met roken roken wilt stoppen, is de sigaar.”

Melissa (21 jaar)

“Groepstherapie was ook echt heel leuk,  want je motiveerde elkaar ook.”

Lees uitgeschreven tekst

“Hi, ik ben Melissa, ben 21 jaar oud.  Ik heb een pakje per dag gerookt. Misschien iets meer zelfs en met op stap gaan nog veel meer. Ik woon sinds een paar maanden op m’n eigen. Ik kom erachter dat het heel veel geld kost. En dat vind ik echt zonde. Dat is mijn reden dus waarom ik stop.

Op een dag ging ik naar de dokter toe, voor een andere reden. Toen zag ik op een beeldscherm staan over stoppen met roken. Dat je een cursus kan volgen met een groep. Ik ben toen thuis gaan nadenken. Ik dacht; ik wil wel meer informatie. Daarna ben ik de dokter gaan bellen. Heb toen een afspraak gemaakt voor meer informatie. Ik een folder gekregen van hun en heb gebeld voor een afspraak. Toen ben ik die cursus gaan volgen. Dat is gewoon een groep, met groepslessen.

In het begin moest ik wel lachen. Zag een heleboel oudere mensen en ik dacht: oh jee. Maar het was echt supergezellig. Ze vonden het ook heel goed, dat ik, iemand van eenentwintig daar kwam. Veel mensen willen misschien nog niet stoppen. Maar ik was er echt klaar voor. Het was ook echt heel leuk,  want je motiveerde elkaar ook. Sommige mensen hadden hele emotionele verhalen. Waarvan ik dacht: wow, das wel echt een goeie reden om te stoppen. Het was dus ook echt heel gezellig. En je had ook een maatje waar je elke dag mee belde. Als het dan even niet goed ging, of tips en elkaar motiveren. Zo kwam je er echt wel doorheen.

Ik slikte ook medicijnen, pilletjes. Dat heeft me ook nog goed geholpen. Na twee weken was ik gestopt. Iedere week die ik gestopt was hield ik ook echt bij. Omdat ik zo trots op mezelf was. Ik ging dingen kopen voor in m’n huisje. Dat liet ik dan ook aan mensen zien van: kijk dit heb ik gekocht, omdat ik nu gestopt ben met roken en zoveel geld overhoud. Zo ging ik om de zoveel tijd me eigen belonen. En zo hield ik het ook wel echt vol.”

Stuur deze stopmethode naar jezelf of iemand anders