Wat kan je doen bij trek?

Rookstopcoach Pauline Haasbroek werkt in het Rode Kruis Ziekenhuis.
Ze begeleidt mensen die willen stoppen met roken. Speciaal voor Ikstopnu geeft ze antwoord op belangrijke vragen over stoppen met roken. 

Wat kan je doen bij trek?

Lees uitgeschreven tekst

“Trek ontstaat na zo’n triggermoment hè, dus bij de koffie of op het terrasje met je vriendin. Dus als je dat meemaakt ga je aan roken denken en die trek komt, het lichaam vraag om nicotine maar het neemt ook weer af.

Je hebt vast weleens gehad dat je een sigaret wilde roken maar iemand leidt je af, je had een telefoontje en een halfuur later denk je: oh ja ik zou gaan roken. Dan was dit trekmoment al voorbij, zit je weer in het volgende.

De lichamelijke trek is na de eerste twee weken alweer een stuk minder. Bereid je goed voor op die eerste weken.

Tip één: bijvoorbeeld een fidget cube. Tip twee: je telefoon. Je kan spelletjes erop doen, je kan van alles op je telefoon doen. Tip drie: bijvoorbeeld een kruiswoordpuzzeltje. Belangrijk is wel dat je in het begin iets zoekt dat je van de gedachte van het roken afbrengt, want als je dat niet doet en je blijft aan die sigaret denken dan duurt die lang.”

Deel deze pagina met jezelf of iemand anders

Stoplijn