De 10 beste tips voor stoppen met roken

  • 1. Doe het niet alleen

    Dit is de belangrijkste tip: doe het niet alleen.

    Met begeleiding is stoppen met roken makkelijker. Er zijn allerlei verschillende soorten begeleiding waar je uit kan kiezen: een coach, een groepstraining of telefonische coaching.

    Ook hulpmiddelen zoals nicotinevervangers kunnen echt helpen.

    Met de combinatie van begeleiding en hulpmiddelen is de kans het grootst dat het je lukt.

  • 2. Bereid je goed voor

    Met een goede voorbereiding is de kans groter dat stoppen met roken je lukt. Denk na over wat moeilijke momenten kunnen worden, en hoe je hiermee om kan gaan.

    Start met je voorbereiding

  • 3. Vertel het iedereen

    Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je stopt. Je kunt hiervoor ook social media gebruiken.

  • 4. Kies je stopdatum

    De meeste mensen kiezen een stopdatum binnen 2 weken vanaf nu. Dat werkt het beste.

    Voorkom dat je in de valkuil valt van uitstellen. Er is altijd wel een reden dat mensen het uitstellen. Als je een datum gekozen hebt, verander deze dan niet meer.

    Kies nu je stopdatum

  • 5. Beloon jezelf

    Stoppen met roken is een topprestatie. Je mag heel trots zijn wanneer het lukt! Beloon jezelf daarom eens, want dat heb je verdiend.

    Je bespaart ook een hoop geld doordat je gestopt bent. Wat voor leuks kan je daar allemaal mee doen?

    Bereken wat je bespaart

  • 6. Stop samen

    Heb je een vriend(in) die rookt? Als jullie samen stoppen, is het voor allebei makkelijker.

  • 7. Versterk je motivatie

    Bedenk waarom je wilt stoppen. Aan deze redenen kun je terugdenken als je een moeilijk moment hebt.

    Verwoord het positief: je wilt niet roken, maar wat wil je wél? Je gezond voelen, een goed voorbeeld zijn voor je kinderen, geld overhouden?

  • 8. Stop volledig

    Minderen is voor sommigen een nuttige voorbereiding op stoppen, maar het volhouden van minder roken is heel erg lastig. Helemaal stoppen is uiteindelijk makkelijker.

  • 9. Vermijd moeilijke situaties

    Als je net bent gestopt, kan je moeilijke situaties beter vermijden. Over een paar weken is het alweer veel makkelijker om vol te houden bij dat familiebezoek of feestje.

  • 10. Eet regelmatig iets

    Blijf regelmatig iets eten, want een hongergevoel kun je makkelijk verwarren met de behoefte aan roken.

    Zorg ervoor dat je vooral de eerste 2 weken na het stoppen met roken voldoende eet. Probeer weinig suikers te eten, want daar raak je niet verzadigd van.