Top menu

Skip to main content
Menu

Hoe blijf ik gestopt?

Hoe blijf ik gestopt?

Eenmaal gestopt, en nu?

Je hebt vast wel eens in een omgeving gezeten waar je een tijd niet kon roken. Dat lukt meestal wel. Dan weet je dus al wat jou helpt om niet te roken. Nu nog wat langer volhouden.

De eerste weken zijn het lastigst, maar ook later kun je nog wel eens een moeilijk moment hebben. Het is goed om te weten dat die momenten vaak niet langer duren dan een minuut of drie. 

Tips om vol te houden

Lees hieronder de tips hoe je het niet-roken kan volhouden. Bedenk ook dat het steeds makkelijker wordt en dat moeilijke momenten meestal niet langer dan een paar minuten duren. Je bent goed op weg!

  1. Als je trek in een sigaret of shagje krijgt: wacht vijf minuten. De trek verdwijnt dan weer. Zoek in de tussentijd afleiding.
  2. Gooi asbakken en aanstekers weg. Ze herinneren je alleen maar aan roken. Je hebt ze toch niet meer nodig?
  3. Beloon jezelf. Stoppen met roken is een topprestatie, juist omdat je lang last kan hebben van de verleiding om weer te gaan roken. Het geld dat je al hebt uitgespaard, kun je mooi gebruiken om jezelf te belonen voor het volhouden.
  4. Schrijf op welke reden(en) je had om te stoppen. Je kan dit erbij pakken als je een moeilijk moment hebt. Verwoord het positief: je hebt besloten niet meer roken, maar wat wil je wél? Je gezond voelen, een goed voorbeeld zijn voor je kinderen, geld overhouden?
  5. Zoek steun als je het erg moeilijk hebt. Ook als je al gestopt bent maar moeite hebt met het volhouden, ben je altijd welkom bij een coach of je huisarts (zie adressen voor begeleiding).

De vijf valkuilen

Volhouden kan lastig zijn, vooral in bepaalde situaties. Als je dat van tevoren weet, ben je beter voorbereid. We hebben de belangrijkste gevaarlijke situaties voor je op een rijtje gezet.

Help elkaar

Je staat er niet alleen voor. Miljoenen Nederlanders zijn al eerder gestopt met roken. Honderden anderen zijn er nu mee bezig. Deel je verhaal en laat je inspireren door anderen!

Wat kan je verwachten?

Als je stopt met roken kan je ontwenningsverschijnselen krijgen, zoals je chagrijnig, onrustig of zelfs paniekerig voelen (zie het verhaal van Michael). Het gaat vanzelf over.

Niet iedereen krijgt last van ontwenningsverschijnselen. Sommige rokers kijken enorm op tegen stoppen, maar als ze het eenmaal proberen blijkt het heel erg mee te vallen (zie bijvoorbeeld de verhalen van Manuela en Suvada). Het hangt onder meer af van hoeveel je rookte

Tips

Je kan voorkomen dat je zwaarder wordt, als je het roken vervangt door iets actiefs doen. Bijvoorbeeld een rondje lopen. Direct na stoppen met roken minder eten is niet zo handig, want een hongergevoel kun je makkelijk verwarren met de behoefte aan roken. Vooral in de eerste twee weken kun je beter zorgen dat je wel voldoende eet (maar weinig suikers, want daar raak je juist niet verzadigd van!).

Op gewicht blijven

Rokers die stoppen worden soms enkele kilo’s zwaarder. Nicotine stimuleert de stofwisseling. Als je stopt, krijgt je stofwisseling weer zijn natuurlijke tempo: meestal wat langzamer. Je moet er dan aan wennen dat je iets minder eten nodig hebt. Ook proef en ruik je beter, waardoor je meer zin kunt hebben in eten. Het smaakt allemaal lekkerder, dus is het makkelijk om wat teveel te eten.

Volgens onderzoek is het gezonder om enkele kilo’s aan te komen, dan om te blijven roken. Zie de website van het Voedingscentrum voor onder meer betrouwbare informatie over voeding, je BMI meten en tips bij over- en ondergewicht.

 

Hoe bleven anderen gestopt?

Bekijk ook de ervaringen van anderen over hoe zij hebben volgehouden. Michael had bijvoorbeeld veel last van ontwenningsverschijnselen, maar hield zich eraan vast dat niet stoppen uiteindelijk meer klachten zou geven. De klachten die je krijgt door te stoppen met roken, kunnen erg vervelend zijn, maar zijn altijd tijdelijk. 

Deel deze pagina met familie, vriend(in) of collega's

Hulp in de buurt

Vul je plaats of postcode in en zie welke coaching er dichtbij is.

Zoek
Top